onsdag 6 november 2013

Träning för att hitta formen - del 2: Variation

Häromdagen inledde jag min beskrivning kring hur jag tränar för att hitta formen. Där beskrev jag hur min säsong delas in i 7 huvudperioder och vad det innebär. Dessa 7 träningsperioder delas sedan in i mindre perioder både veckovis och träningsvis under en specifik vecka.

Så i dag blir det en kort beskrivning av periodiseringen i min träning.

Periodisering
  • Mitt mål är att variera intensitet och tid mellan olika träningspass och mellan olika veckor.
  • Det handlar alltså om att köra tuffare vissa veckor. Det gör jag genom att köra mer tid, fler pass och/eller med högre intensitet.
  • Inom varje vecka är också målsättningen att "reta" kroppen på olika sätt. Dvs. passen under en vecka ska ha olika mål och olika upplägg.
  • Ungefär var 6:e vecka tar jag en lugn oförändrat.
  • Beroende på vilken period jag är inne i skiljer det mer eller mindre mellan de tuffa respektive de lugnare veckorna.
  • Generellt kan säga att ju närmare tävlingssäsong jag kommer desto tuffare kör jag. Då måste samtidigt vilan hänga med - dvs öka.
  • Under tävlingssäsong blir träningstiden och antalet träningsdagar som lägst. Intensiteten kan dock under vissa pass vara ganska så hög.
  • Generellt kan sägas att jag planerar för att köra mellan 4 och 5 cykelpass per vecka året om. Vissa veckor kan det dock bli 6 cykelpass och vid utlandsresor kan det bli så att jag kör varje dag den vecka jag är borta.
  • Målsättningen är att jag ska träna i snitt minst 1 timme/dag under ett år. Veckoträningsmängden under året kan dock variera allt från kanske 3 timmar/vecka upp till som mest 30 timmar.
  • Enskilda träningspass kan ligga från drygt 30 minuter om jag kör riktigt hårt till över 6 timmar. De allra flesta passen ligger dock mellan 60 och 200 minuter.
I mitt tredje inlägg kring hur jag försöker hitta formen kommer jag att beskriva hur jag lägger upp min tid på trainern. Det vill säga hur långa träningspass jag kör, vilken typ av träning med vilken intensitet mm.

Här bjuder jag på några enligt min mening fina bilder från en av mina längre turer 2013. En cykeltur från Vännäs nästan fram till Östersund. Exakt 300 km cykling på egen hand i fint väder och fantastisk natur.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar