fredag 21 augusti 2015

Pang-pang

Jag är tillbaka. Det har inte funnits ork och motivation att skriva något på snart två veckor, men inte har jag gett upp. Det blev bara en liten paus.

Men när kroppen inte är bra och förkylningen vägrar släppa sitt grepp är det inte särskilt kul att skriva. Varför bara skriva en massa negativt. Nej, då är det ofta bättre att ta en liten paus.

I början av augusti blev jag förkyld, och sedan har det suttit i. Jag provade att vila innan Vännästrampet, men det gav inte med sig och loppet kändes inte bra. Nu har jag haft snart två veckor utan något lopp då jag valde att sälja min startplats till Cykelvasan. Det var helt klart ett riktigt beslut. 

Jag har försökt att träna på, men kroppen har inte svarat. De senaste dagarna har det dock känts lite bättre. 
I kväll träffades ett femtontal cyklister från Vännäs CK, Gimonäs och Sävar för en gemensam träning med fokus på fart, utbrytningar och spurt. Allt för att höja formen.

Då det inte var en riktig tävling blev det ett riktigt högintensivt pass där många vågade sig på många utbrytningsförsök trots att vi visste att det med all säkerhet inte skulle lyckas att komma loss. 

Denna och alla andra cykelbilder är från de fösta fem kilometerna då vi körde lugnt och i samlad grupp. När det blev full fart var det inte läge att dra fram kameran.
För egen del blev det tre tillfällen där vi var några loss och snurrade med hög intensitet. Sedan gjorde jag några egna ryck och valde att gå med i alla andras utbrytningsförsök. Med andra ord var det ingen taktikkörning utan jag hade bestämt mig för att utmana kroppen för att se hur den svarade. 
Jag blev positivt överraskad i dag då det faktiskt kändes riktigt bra. Benen var pigga och kroppen ganska så bra - en klar förbättring. Sedan var det riktigt roligt med så många starka cyklister och sådan attackcykling. 
50 km med hög intensitet där både watt- och pulsmätaren fick arbeta. Den normaliserade snitteffekten hamnade på 316 watt under rundan och snittfarten blev nästan 41 km/h trots ryckig cykling. 
Det var helt klart en trevlig kväll med många trevliga cyklister från tre olika klubbar. Förhoppningsvis gör det också gott för formen.



 Troligen inte för lördagens Själevadsfjärden runt, då jag säkert kommer att vara seg. Men fokus ligger inte där utan på nästa veckas Sverigecup i Svanesund (några mil norr om Göteborg). Då hoppas jag att formen ska sitta där för ett starkt tempolopp på lördagen och en habil insats på linjen dagen efter.
Stark och nöjd grupp efter avslutad hårdkörning. Nu väntar bara för alla att rulla hem.
I morgon blir det vila, sedan åker jag alltså ned på lopp på lördag, kör lite tempoträning på söndag och racer på måndag. Sedan är det konferens och arbete som omöjliggör träning ett antal dagar. 
Jag avslutar med några bilder från tisdagens klubbträning som var den första kvällsträningen denna säsong där jag cyklade med kortärmat och kortbyxor och det kändes riktigt varmt. Det var trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar