onsdag 23 september 2015

Slut på många sätt och vis

Ja, då var det slut på mer än ett sätt. Ett års förberedelser och sedan en hyfsat lång tävlingssäsong även om jag av olika skäl missade tävlingarna i maj och juni.

Men nu är det slut. Säsongen är över och nu börjar arbetet med att fundera kring hur jag ska lägga upp försäsongsträningen för att lyckas ännu bättre nästa säsong.

Lagom till att det är slut har också slutligen förkylningen tagit mig i sitt grepp. Men är det någon gång det känns okej med förkylning är det nu. För innan jag sätter igång med rejäl träning inför sommaren 2016 är tanken att det blir några veckor med lite mindre och mer ostrukturerad träning. En tanke om att ladda batterierna.

Det är inte bara säsongen som är över. Klossarna till skorna har varit på upphällningen länge, och nu var de verkligen helt slut. Efter tävlingen i söndags var tanken att byta ut dessa. De var i så dåligt skick att jag fick hålla på länge innan de gick att få loss från skorna.
Under längre tid har jag vetat att mina Shimano R315 är på upphällningen. Då har ändå snurrat längs vägarna i tre år och då blir det några timmar. I samband med att jag skulle byta klossarna insåg jag att det var värre än vad jag trodde. Sulan har spruckit på bakre delen av skorna och de börjar falla isär.

Trots att jag insåg att dessa skor måste pensioneras bytte jag klotsar. De kan ändå fungera för att trampa på trainern!?

På ovansidan ser skorna fortfarande hyfsat okej ut om man håller lite avstånd efter att de är rengjorda. Men det hjälper inte då underdelen är helt slut.

Så nu måste jag "oturligt" köpa nya skor.
Ännu ett tecken på att säsongen är slut, är att just före mål på lördagens tempotävling blev det pyspunka och nu är det tomt därbak.

Varje slut är början på något annat. Jag hoppas det är så även denna gång. Nu fortsätter jag med en analys av säsongen som varit, vilka styrkor som ska bli ännu bättre och vilka svagheter jag ska försöka arbeta bort. Allt ska mynna ut i en träningsplanering för säsongen 2015/2016. Vi får se vilket datum som försäsongen inleds, men jag tänker att det blir inom två veckor.

2 kommentarer:

  1. Hade inte riktigt lika nötta klossar men skorna!!! Jag upptäckte att det börjat lossna plast strax bakom hälen ner mot foten å det är ju både en skyddszon för hälen samt stabilitet. Så då slängde jag dem i somras... Man tenderar att vilja köra för länge i inkörda skor för att de sitter så bra... :-)
    Väntar med spänning på din analys broder!
    Den måtte bli något i hästväg med tanke på din utveckling i sommar Tomas, ja i alla fall som jag ser det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så är det på mina skor. Dessutom börjar det sticka ut vassa saker inne i skon. Då finns ingen återvändo. Helt klart kör man i det längsta med skorna. Framför allt ser jag gärna att bytet inte är under säsong, och nu höll de med nöd och näppe till sista loppet.

      Ja, mycket har varit positivt denna säsong, och samtidigt finns det mycket att jobba med. Hoppas det blir intressant läsning när analysen dyker upp.

      Radera