onsdag 16 september 2015

Stages Power meter - Test och omdöme efter en säsongs träning och tävling

Jag har nu använt Stages Power en hel säsong. En sitter på min racer och en annan på min tempocykel.

Vad har jag då för erfarenheter?

Stages Power sitter i vevarmen och det är väldigt lätt att montera på och montera av wattmätaren.

Kalibrering sker genom Stages gratisapp på telefonen. På appen kan man också se batterinivån och lite annat smått och gott. Ja, batterier är vanliga platta 2025-batterier som kostar ca 30 kronor och finns på de flesta affärer. Det är extremt lätt att byta batterier och det tar max en minut.

Det var också väldigt lätt att para ihop träningsdatorn med mina Stages och generellt hittar datorn snabbt igen Stages när det är dax att cykla. Det enda som krävs är att snurra lite på vevarmen så att den aktiveras.

En annan positiv grej är att denna wattmätare är en av de allra lättaste, så vill du inte öka vikten på cykeln allt för mycket är detta ett alternativ.

Då Stages Power sitter i den vänstra vevarmen mäter den bara kraften på ena sidan och dubblerar detta för att få effekten. Min erfarenhet är dock att siffrorna är tillförlitliga och stabila. Vill du veta om du har en sned fördelning av kraften från höger respektive vänster ben blir det dock problem. Stages kan inte visa detta. För min del har jag dock inte saknat denna funktion vid något tillfälle.

Som jag ser det och utifrån mina nuvarande krav klarar Stages Power alla dem när det gäller att träna och tävla utifrån watt. Jag har också konstaterat att det inte kan bli aktuellt framöver att köra utan wattmätare. En wattmätare är verkligen till stor hjälp vid träning och vid uppföljning av träning och tävling. Sedan är wattmätare en riktigt stor hjälp vid tempolopp.

När det gäller att välja wattmätare finns det en del att fundera på innan du väljer en Stages, trots att den har många plus.

För det första finns inte Stages till alla typer av vevpartier. För det andra blir det problem om du vill prova med längre eller kortare vevarm. Då innebär det samtidigt att du inte bara behöver köpa nytt vevparti, utan också ny wattmätare.

Stages har också haft problem med driftsäkerheten på vissa exemplar. Dock är de frikostiga när det gäller support. För egen del har jag kört hela säsongen utan problem med min Stages som suttit på racern. På den stages som suttit på tempohojen har det hela tiden varit problem. Till slut tog jag kontakt med Cykelcity där jag köpt min Stages. De var väldigt tillmötesgående och jag fick byta till en ny Stages. Sedan dess fungerar det smärtfritt.

En annan viktig aspekt är att Stages drar relativt sett mycket batteri. Framför allt om du inte är noga med hur du sätter in batteriet när du byter. Nu är det inte något större problem då batterierna är billiga, men det är ändå lite irriterande.

Sammantaget är jag nöjd med Stages Powers funktioner, att den är lätt att montera, att det är lätt att byta batteri, att den är lätt och att den visar tillförlitliga wattvärden. Det som talar emot att köpa en Stages Power är att vissa exemplar fungerar mindre bra, och att man då behöver byta ut den och att den drar relativt mycket batteri.

Om jag efter en säsong är nöjd med att jag gick all-in på Stages Power. Ja, det känns som det var rätt för mig utifrån mina behov.

Dock har jag ett problem då jag funderar på att öka från 53 kuggar fram på min tempohoj till 54 eller 55. Tyvärr går det inte på Shimano Ultegras vevparti. Jag behöver då ett Duraaceparti om jag ska ha Shimano och då måste jag köpa en ny wattmätare. Om jag ex skulle satsa på ovala klingor behöver jag även då ett nytt vevparti och då går det inte ens att köpa Stages, då de inte passar till Rotor.

Men vet du att detta är den vevarmslängd du ska ha och att typen av vevparti som du har ska du ha ett bra tag till, så fungerar Stages både på din nuvarande cykel och på andra cyklar du använder om det är samma typ av vevparti.

13 kommentarer:

  1. Hur ofta måste man byta batteri? Borde det inte funka med en ultegravevarm på ett dura ace vevparti?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att jag inte har riktigt koll. Ska vi säga att jag är på mitt tredje batteri sedan maj på min racer!?

      Ja, det kan du ha rätt i. Jag ska undersöka om det fungerar, sedan är det kanske inte helt estetiskt, men man kan ju inte få allt.

      Radera
  2. Jag bytte från 53/39 på mitt ultegra till 55/44 (sram). Funkar kalas. Eller menade du att det blir problem med stages just (jag har inte stages)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt. Det är Stages som blir problemet.

      Radera
    2. Attans. Så jag kommer inte få korrekta värden om jag sätter en stages-vev på min setup?

      Radera
    3. Jag tror att Sram fungerar mot Stages. Utmaningen är att det är en särskild vevarm för varje typ av system. Det gör att jag som kört med Shimano och Stages inte kan byte till Sram utan att köpa en helt ny Stages.

      Radera
    4. Ok men jag har bara bytt klingor och behållt vevar. Bara estetiskt som det inte blir 100% men över förväntan ändå. På det viset tänkte jag skaffa en vanlig shimano-stages-vevarm

      Radera
    5. Du bör kunna göra likadant?

      Radera
    6. Ok. Det är mer än jag har koll på. Jag trodde att det inte fungerade. Så du har kvar hela vevpartiet och bara bytt klingor? Vad är det i sådana fall för vevparti (vilken shimono)? Inga problem vid växling? Har du vanliga växlar eller elektroniska?

      Radera
    7. Exakt. Har ultegra från 2012. Vanliga växlar. Köpte en 55-klinga från sram och någon random 44-klinga. Lilla måste bytas för skillnaden kan inte vara för stor. Växling funkar kalas.

      Radera
    8. Spännande. Då får jag titta vidare kring detta.

      Radera
  3. Fundering, du skriver följande: "Tyvärr går det inte på Shimano Ultegras vevparti. Jag behöver då ett Duraaceparti om jag ska ha Shimano och då måste jag köpa en ny wattmätare."

    Vad hindrar dig från att köpa ett duraaceparti och byta ut den vänstra vevarmen mot din ultegra med stages? Förutsatt att det är samma vevarmslängd på bägge borde väl det inte vara någon skillnad? Shimano kör väl med samma infästning för den vänstra vevarmen på i princip alla vevpartier (tiagra, 105, ultegra, duraace) eller har jag fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan helt klart vara som du skriver, och som även andra på olika sätt lyft. Jag håller därför nu på att titta på frågan.

      Sedan är utmaningen att det hänger ihop med ett behov av att använda nuvarande vevparti från tempohojen på racern (för att öka från 50 till 53 klingor på racern), och då vevarmarna idag är olika långa på racer och tempohoj går det inte att flytta nuvarande vevparti från tempohojen och sedan använda stages från racern till temphojen om inte det nya vevpartiet med 55 klingor ska ha kortare vevarm, vilket jag inte tror är bra för resultatet.

      Radera