onsdag 21 oktober 2015

Analys och lärdomar av träning och tävling 2015

Tävlingssäsongen 2015 är avslutad och träningen inför 2016 års säsong är påbörjad. Här hittar du resultaten för sommaren.

Vi kan konstatera att försäsongen inför 2015 på många sätt var mycket bra. Jag tog stora kliv i min utveckling både beroende på ytterligare ett träningsår i kroppen, ökad träningsmängd och förbättrad kvalité i träningen. 

Sammantaget blev det dock inte helt optimalt. Jag fick en toppform redan i april då jag på Mallorca var starkare än någon annan gång under detta år. Efter Mallorca fick jag dessutom en rejäl dipp vilket förstörde träningen under 6 veckor. 

Till slut kom jag ändå till start i ett flertal tävlingar och jag kan konstatera att min kapacitet trots den missade träningen var klart bättre än mina tidigare säsonger. .

Jag har i år mest startat i riktigt tuffa sammanhang inom Sverigecupen och SM, men även de mindre tävlingarna i norr har många gånger haft ett riktigt bra startfält. Jag har trots detta kunnat hävda mig bra och fått många fina placeringar.
Min cykel på Mallorca 2015. Planen är att den dyker upp där även 2016

Det som förvånat är dock att jag lyckats så bra inom tempo vilket för mig är en helt ny disciplin. Jag köpte min första tempohoj i vintern som var och fram till första juni hade jag bara 2-3 träningar på hojen. När jag så startade i min första tävling någonsin i slutet av juni låg jag fortfarande bara på en handfull träningar, och inte har jag riktigt fått till kontinuiteten senare heller. Det har främst handlat om sittställningar, material och att tiden varit knapp.

Men trots detta har säsongen resulterat i en 4, 5 respektive 6 plats i Sverigecupen, en andra plats på Mockträsktempot och en 11 plats i SM på meritlistan när säsongen summeras. Detta är jag riktigt nöjd med, och hade aldrig trott att det varit möjlig när jag tränade inför sommaren. Nu höjs målen inför nästa säsong, så då får vi se om jag kan utvecklas vidare.

På linjeloppen som jag trodde skulle bli den disciplin där jag skulle få mina framgångar då det tidigare säsonger gått mycket bra, har det gått mer ojämnt än tidigare år om jag bara tittar på resultaten. Visst jag har en förstaplats och några andra bra placeringar, men med tanke på att jag är så mycket starkare har jag inte fått ut detta i resultat. Här finns flera förklaringar och mycket att arbetea med. Det gäller vissa avgörande kvalitéer, men även det taktiska och modet att stiga fram och trängas i tuffa situationer.

Sedan är självklart vikten av vikt viktig. Jag har varit för tung i sommar, och framför allt har min vikt ökat under sommarmånaderna orsakad av lite väl mycket godis, chips och efterrätt. Till sommaren 2016 behöver jag gå in med en lättare matchvikt, och sedan behöver jag hålla i disciplinen för att hålla vikten under sommaren.

Sammantaget drar jag slutsatsen att jag med ett ännu bättre upplägg och ett år till av träning kan nå ännu längre inför och under nästa säsong. Jag tror och hoppas alltså att jag ännu inte nått min peak, trots att jag är allt annat än ung. 

Mina analyser av året som varit tillsammans med tidigare och nya kunskaper kring träning och träningseffekt har lett fram till jag tror mig identifierat mina styrkor och svagheter. Detta kommer att styra mina mål och min planering av försäsongen. Inom kort hittar du dessa delar här på bloggen.

1 kommentar:

  1. Intressant läsning Tomas!
    Jag tror att din enorma utveckling tempomässigt i sommar kostat dig linjelopp!
    Vad jag menar å som jag själv känner är att man i tempoträningen lär kroppen ligga å mata på absolut högsta nivå under en given tid. Detta urholkar då enligt mitt sätt å se det förmågan eller kraften att bränna "tändstickor" som behövs under ett linjelopp med allt som ingår, utbrytningar, jaga och spurta! Detta kan man givetvis träna till sig, men jag lägger i alla fall ingen större vikt vid just den träningen då tempo är nr 1 för mig!
    Sen som du säger så är både taktik och lagkörning nästan ännu viktigare i linjeloppet!!!
    Spännande! Väntar otåligt på nästa del!

    SvaraRadera