lördag 31 oktober 2015

Rejäl vecka och 100 km MTB i dag

Detta är vecka 4 i mitt första sexveckorsblock denna försäsong. Jag har faktiskt redan gjort vissa justeringar för denna vecka. Detta handlar om att det har blivit mer utecykling och uthållighetsträning än planerat. Men vad gör man inte när vädret är så bra mest jämt? Snart ordnar det upp sig och vädret blir som det brukar. Jag hinner nog bli less på trainern!?

Ja, denna vecka har det då blivit en hel del utecykling, och självklart lite intervaller. Överlag har jag skött träningen bra både denna vecka och övriga tre veckor i mina första fyra veckor, och känslan har varit god. Nu hoppas jag kunna ligga rätt så jag pressar mig, men inte så hårt att jag behöver släppa av för mycket.

I måndags blev det lite utecykling, i tisdags var det dags för styrkeintervaller på trainern, under torsdagen brände jag av två intervallpass på trainern och i går tog jag och Katten en lugn MTB-runda. Efter avslutad runda körde jag ett kort intervallpass.

Totalt har det blivit ganska mycket cykling denna vecka varav fyra intervallpass med total intervalltid på 64 minuter. Det är mindre än planen, men utecyklingen har varit betydligt mer än planen. Sammantaget ligger belastningen som jag planerat. Detta inkluderat träningen lördag och söndag.

Idag var det så dags för ytterligare en lördagsrunda med Vännäs CK. Vi bara tre stycken, men naggande goda. Helmersson och Tjäder gjorde mig sällskap.
Vi hade som vanligt planerat för tre gemensamma timmar. Nu hade dock Helmersson tröttnat på min extraträning efter våra rundor som jag genomfört varje vecka. Därför förlängde han rundan för att säkerställa att jag inte skulle träna mer idag. Han lyckades bra med det. Jag ska ju nämligen träna i morgon också, så idag var inte planen att förlänga träningen även om den "bara" blivit tre timmar. I vanliga fall är söndagar vilodag, men inte denna vecka.

Vi cyklade runt i riktigt fint väder och i fantastisk natur. Dessutom var vägarna perfekta. Helmersson som bestämde turen hade verkligen lyckats.

Det blev en riktigt bra och relativt lugn runda på MTB:n där vi körde kontrollerat och lugnt. Vi hade också många trevliga snack på vägen. Det blev ca 4 timmar, ca 100 km och 750 höjdmeter. Det var verkligen roligt att cykla idag.

I morgon är planen att trampa lite racer. Om det blir så är det nog sista passet för mig på racer i Sverige innan mitten av april. Jag kommer att cykla med Mikael Lugnegård och kanske någon från Vännäs CK?! Det blir ca 60-70 km och sedan är träningsveckan avslutad.

Du som väntar på uppföljaren från gårdagens inlägg kring träningsupplägg

får vänta en dag till. Jag räknar med att nästa del dyker in i morgon.

Efter en dusch och lite energiintag tog jag Katten och Melvin en tur för att hälsa på Tova. Vi tände ljus och lade ned hjärtat som Melvin bestämt vi skulle köpa och lämna hos Tova. Det var stämningsfullt med alla ljus på kyrkogården. Vi saknar dig nu och för alltid min älskade Tova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar