måndag 26 oktober 2015

Stages Power Meter - Ännu mer strul!!

Jag blir så less!!!

I våras köpte jag en Stages Power Meter till min racer. Den var perfekt på alla sätt. Enkel att montera. Lätt att flytta mellan cyklar. Låg vikt. Tillräckligt med data. Bra pris. Ja, allt var bra. Att den bara mäter kraften på ena benet har jag inte sett som något problem.

Denna Stages har fungerat perfekt hela sommaren.

Då min första Stages var så bra valde jag att köpa Stages även till min tempohoj. Varför jag inte använder samma wattmätare på båda cyklarna? För det första är det praktiskt att inte behöva byta varje runda, även om det går snabbt. Huvudanledningen är dock att jag har olika längd på vevarmarna.

När min nya Stages Power Meter dök upp började det strula nästan direkt. Sedan var det inte en runda där den fungerade hela träningen. Inte på någon tävling fick jag ut watt under hela tävlingen. Jag genomförde åtgärder och fick tips på olika sätt att komma runt problemet. Dock utan resultat. När jag så inte fick några wattal alls på en tävling blev jag riktigt frustrerad.


Efter dialog med Cykelcity där jag köpt mina Stages lovade de att när jag kom till Göteborg för tävling skulle de byta ut min effektmätare. Tack för det! Från det datumet har den nya effektmätaren fungerat perfekt. Frågan är bara hur länge, då driftsäkerheten verkar låg.

I början av oktober tog jag min Stages från racern som hela tiden fungerat perfekt och flyttade den till min trainerhoj. Allt fungerade perfekt och tillsammans med min nya trainer var jag extremt nöjd. Att få wattsiffror som jag vet stämmer och kan relatera till utecyklingen har varit perfekt. Tolv trainerpass fungerade allt utan några som helst problem.

När jag så skulle starta mitt trettonde pass fick cykeldatorn kontakt med effektmätaren, och den mätte kadens. Dock visades inga wattsiffror alls. Mellan pass 12 och 13 gjorde jag ingenting med effektmätaren och ändå hade effektmätaren bara helt plötsligt havererat.

Efter att detta hände förra tisdagen har jag bytt batterier, kalibrerat om den, kopplat bort kopplingen mot klockan och åter parat ihop dem. Jag har även provat en hel del andra åtgärder. För att säkerställa att det inte var cykeldatorn som var trasig har jag provat tempohojen i trainern och då fungerar det med den effektmätaren. Jag har också provat en helt annan cykeldator mot min effektmätare på racern, och fortfarande fungerar det inte. Med andra ord - Min Stages är helt ur fas.

Då jag nu bytt till en ny riktigt bra trainer, som dock saknar egen mätning har jag för närvarande ingen återkoppling när jag trampar på trainern. Surt var ordet, sa Bill.

Så i fredags gav jag upp och mailade Cykelcity. Under hela dagen i dag har de önskat olika bilder av effektmätaren och också bett mig att prova lite olika åtgärder. Än så länge utan resultat. I morgon lär jag få veta hur Cykelcity tänker att vi ska komma tillrätta med detta. Hoppas bara att deras plan är något som känns okej för min del och som löser problemen.

Hur som helst är det otroligt underligt att båda de Stages jag köpte i april/maj och i juni har varit undermåliga. Riktigt surt med allt strul. Jag hoppas att jag haft extremt otur och fått två måndagsexemplar, så inte detta är mer regel än undantag. I sådana fall ser det inte bra ut för Stages nu och i framtiden.

7 kommentarer:

  1. Usch så trist! Jag kan verkligen förstå din frustration Tomas...
    Framför allt när du nu har en trainer som kräver extern effektmätning.
    Effekt är ju ledordet för oss tempocyklister!
    Hoppas du får en snabb och bra respons från Cykelcity!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist och frustration var orden....
      Precis. Inte blir det lätt att få till träningen på trainern innan detta är löst.

      Jag hoppas verkligen att detta löser sig ok.

      Radera
  2. Inte kul. Talar för att det blir en till power2max om jag ska utöka effekmätarstallet. Har fungerat helt klanderfritt. Räcker med att byta batteri efter ca 250 timmar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gjorde helt rätt med ditt val. Bra pris och driftsäker. Stages drar mycket batterier, men det vore ok om det i övrigt fungerade. Men driftsäkerheten är ju lägre än tågen under vintertid.

      Radera
  3. Frustrerande när man precis ska sätta sig på trainer och inte få ngra wattsiffror, har råkat ut för detta ngra ggr under årens lopp. I samtliga fall har det räckt med att byta till nya batterier. Har haft min Powertap i >5 år och aldrig haft ett problem. Har hört en hel del bra om Quarq och har faktiskt införskaffat en sådan. Vet kompisar som haft problem med Stages men i dessa fall har man från Stages sida haft bra support och snabbt skickat en ny mätare.
    /Hälsn Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt irriterande.
      Om det bara vore batteribyte skulle det vara ok.

      Spännande med Quarq. Ser fram emot en recension längre fram.

      Jag hoppas att det gäller även mig. Att jag får bra service och att det senare fungerar länge.

      Radera
  4. Jag vet att väldigt många har haft problem med Stages. Träffade på några sky cyklister för några månader sedan och dom köra dubbla effekt mätare, SRM och Stages :) Om jag var du skulle jag kolla på infocrank, http://www.vervecycling.com/infocrank/

    SvaraRadera