tisdag 17 november 2015

Gran Canaria - Sightseeingcykling och en utmaning för nästa resa

Efter 16,5 timmars fysisk aktivitet de första två dagarna var inte mina ben helt pigga när jag vaknade.

Men kroppen var nog inställd på aktivitet eller bearbetade fortfarande gårdagens cykling, då jag vaknade redan 07.00, jag som brukar kunna sova länge.

Jag tog det hur som helst lite lugnt, men var ändå bland de första vid frukost 07.30. Idag var planen att lufta benen lite, men totalt sett ta det lugnt.

Jag äntrade hojen vid 09.30 och gav mig ut på sightseeing. Jag åkte i och omkring Playa del Ingles och Maspalomas och provade vägar jag aldrig tidigare provat. Det finns verkligen många små vägar, fina hus och många hotell.

Jag bestämde mig också för att söka upp hotellet som vi ska bo på i januari då min och brors familj tillsammans ska kombinera "vanlig" semester och cykling.

Det visade sig att hotellet ligger på ett ställe där vi aldrig tidigare bott, nämligen i Sonnenland. Ett område bortanför Maspalomas och Meloneras. Jag kom fram till rondellen där jag brukar åka om jag ska till Ayaguares (mot Aqualand). Men i stället för att ta första avtagsvägen mot höger blev det den andra.
Aqualandet from above. På alla mina resor har jag knappt sett en själ här. Någon gång är det ändå någon på plats?
Smack rakt in i en vägg! Brant uppför, riktigt brant. Inte alls särskilt lång backe, men det blir helt klart intressant att avsluta med denna efter alla cykelrundor i januari. Bara drygt 400 meter, men ett snitt på 11%, det kommer nog att bita sista metrarna på långrundorna.
Vägen mot Ayaguares sett från ovan
Eftersom jag i dag hela tiden skulle ta det lugnt cyklade jag så lugnt det gick i klättringen utan att falla. Då blev det ett snitt på 321 watt. Det var inte så jobbigt i dag, men om man exempelvis bonkat och ska upp där blir det till att beställa taxi.

Jag cyklade vidare mot nya upptäckter. I morgon får jag cykelsällskap, och jag passade på att leta rätt på hotellet redan i dag, så slipper jag söka i morgon.
En bit bort siktas cyklister, som senare visade sig vara från Umeå
Jag fortsatte rulla lugnt och körde om ett par cyklister. När de såg mina cykelkläder ropade de att de var från Umeå. Jag bromsade in och snackade med umeåborna vilket var mycket trevligt. Efter ca en mil skulle vi åt olika håll.

Nu var det dags att åka tillbaka till hotellet. Inte mycket att skriva hem om gällande själva rundan. Det blev bara 53 km och ca 550 höjdmeter som avverkades i en maklig takt på ca 2 timmar.

Väl tillbaka på hotellet tog jag det lugnt ett tag innan nästa fysiska aktivitet. Det var åter dags för att i bra tempo trampa mjuk sand. Som vanligt tog det bra för benen, framför allt småmusklerna i underbenen. Jag kände att träningsvärken från första dagens vandring satt i. Det blev ca 2 timmars vandring i pulszon 2.

Väl tillbaka på hotellet drog jag åter på mig cykelkläderna för en runda till. Men då sa något i mig, att kanske borde du vila?!

Efter att ha genomfört 21 timmars fysisk aktivitet på tre dagar, cyklat nästan 16,5 timmar, klättrat 6500 höjdmeter och trampat 380 km är det nog en bra idé att undvika en extrarunda!? Det är trots allt fem dagar kvar och i morgon blir det en rejäl tur.

Jag bestämde mig efter lite tvekan att lyssna på alla goda argument och tog åter av mig cykelmunderingen. Istället lade jag mig på sängen, och råkade somna till en stund.

Innan middagen skickade jag via SMS några alternativa rundor till min cykelkompis inför morgondagen, och ett av de fick klartecken. Verkar bli lite höjdmeter till att klättra.

Så var det dags för middag, och som vanligt var maten bra. Det blev en salig blandning av entrecote, pommes, salamipizza och friterad bläckfisk.

Nu är det bara lite fixande inför morgondagen kvar och sedan slappa innan det är dags att sova. Avfärd 08.50 i morgon bitti. Hoppas batterierna är laddade.

2 kommentarer:

  1. Klokt beslut att skippa cykeltur 2 för dagen :) Det var helt rätt att ta en tupplur istället!

    Jag blir lite orolig för januaricyklingen! Hur ska jag orka uppför mastodontbacken efter avslutade cykelrundor!? Vi kanske måste fundera på att byta hotell...?

    SvaraRadera
  2. För att slippa byta hotell har jag nu hittat en alternativ väg som jag skriver om i nästa inlägg. Tur va!?

    SvaraRadera