torsdag 25 februari 2016

Innerst inne är vi alla stockholmare?!

Att analysera och dra slutsatser är något jag tycker är viktigt och som jag gillar. Det gör jag dagligen i mitt arbete som Barn- och utbildningschef och det sker hela tiden i min satsning på att bli en bättre cyklist. Ja, det är nog så att det hela livet är fyllt av analyser, slutsatser, val och beslut.

Ofta är det så att vi tror oss veta hur något är innan vi tagit reda på fakta och lyssnat in många och mångas synpunkter och tankar. Att hitta balansen mellan att ompröva och stå fast är viktigt, men för att lyckas här är det viktigt att ha ett bra "beslutsunderlag".

Då jag är väldigt intresserad av kunskap och statistik nappade jag snabbt när jag för några veckor sedan läste på Henrik Öijers blogg kring Google Analytics. Ett sätt att få information om det mesta från de som läser en blogg. Sagt och gjort anslöt jag mig den första februari och nu har jag alltså varit på banan i 24 dagar.

Jag kan konstatera att jag får en uppsjö av input. Mycket mer än jag behöver. Men mycket är också matnyttigt, men framför allt lite kul att veta.

Exempelvis trodde jag att väldigt många av mina läsare var sådana som jag kände, släktingar, jobbarkompisar och som bodde i min närhet. Statistiken visar att jag har fel. Merparten av er som är intresserade av vad jag skriver bor i södra delarna av landet, men framför allt i Stockholm är intresset stort.

Det är också tydligt hur olika teman attraherar olika typer av läsare och olika bostadsorter.

På Google analytics får jag tillförlitlig statistik över antalet besök, hur många som varit på sidan, om de varit där tidigare, vart läsarna bor, hur antalet läsare utvecklas mm. Ja, en liten guldgruva för den som gillar att grotta ned sig i siffror. Nej, du behöver inte vara orolig. Jag kan inte se namn, adress, IP-nummer etc.

Utifrån den statistik vet jag också att intresset och engagemanget kring mitt inlägg i går som handlar om cyklister, bilister och trafik är stort för att vara på min blogg. På ett dygn har en bra bit över 2000 personer varit inne på min blogg och läst detta inlägg.

Ja, jag är medveten om att det mesta av det som går att få fram på Google Analytics, inte har någon större betydelse, men lite skoj är det att veta.

Jag vet nu ex att det skiljer mycket mellan olika län hur stort intresset är för min blogg. Nedan ser ni vart mina läsare bor.

Stockholms län     37%
Västra Götaland   12%
Västerbotten         11%
Skåne län                7%
Uppsala län             6%
Övriga län             27%

Vissa av er är inne lite oftare än andra, så tittar vi på antalet lästa sidor i varje län, så går Västerbotten in på andra plats, Skåne ramlar ur topp fem och Norrbotten går in på en femte plats efter Uppsala.

När jag ändå är på gång får du nu veta hur det ser ut mellan olika kommuner:

  1. Stockholm
  2. Umeå
  3. Göteborg
  4. Uppsala
  5. Malmö
  6. Örebro
  7. Linköping
  8. Borlänge
  9. Lund
  10. Huddinge
  11. Sundsvall

Vännäs som är min hemort kommer först på 11 plats. Om vi istället tittar på antalet lästa sidor och inte på antalet läsare så kommer Luleå, Piteå, Västerås och även Vännäs in på 10 i topp. Med andra ord är det kommuner där fler läser de flesta av mina inlägg. Även med detta upplägg hamnar dock Stockholm, Umeå och Göteborg i topp.

Gårdagens inlägg som var lite speciellt och handlade om trafik hade flest läsare från stora städer, främst i söder. Det var också ganska många som läste min blogg för första gången. Jag kan också konstatera att i de 100 kommuner där flest läser min blogg var det bara i Lycksele och i mitt eget Vännäs som ingen läste gårdagens inlägg som inte sedan tidigare varit inne på bloggen. Det är tydligt att trafikfrågan är hetare i städerna, vilket inte är ologiskt och att människor som bor i norrland rent allmänt känner sig mindre berörda.

Nu förstår jag att du less på siffernörderiet, så då slutar jag för idag.

Ska istället försöka få till några timmars träning. Utomhus på bar mark? Nej, jag bor i norrland och går därför in i garaget och äntrar trainern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar