måndag 15 februari 2016

Ojämnare än en berg- och dalbana - men nu kanske vinsten kommer?

Igår blev det biobesök med sonen - "Den Gode Dinosaurien", restaurangbesök, Melvins simträning och dessutom gjorde vi en del ärenden då vi ändå var i Umeå. Innan vi åkte hem handlade vi dessutom mat. Förutom allt detta han jag med att arbeta en del, cykla två timmar och tillsammans med Melvin och Katten tända ljus på Tovas grav. En hektisk men riktigt bra dag.

Lördagen var lite lugnare och vi var mest hemma och skötte om varandra. Sedan blev det även under lördagen två timmars träning. Jag tänkte också få ihop pengar för nya cykelgrejer. Spelade därför på V75. Det var inte långt borta från ett storinköp. Visst blev det en vinst på ca 4 tkr, men det var bara några centimeter från ca 100 tkr. Det hade suttit fint.

Hur har det då fungerat med träningen i veckan som var? Ja, lite som det sett ut senaste månaden.
Som en berg- och dalbana eller en puckelpist. Ja, så har tillvaron varit på slutet och även träningen.
Hoppas berg- och dalbanan snart är över

För stunden orkar jag inte skriva om anledningar till att tillvaron är gungig just nu, men jag kan säga som så att det är liten del som är direkt knuten till cykel - men det spiller över rejält på hur det går att träna.

Min försäsong började 4 oktober och fram till den 19 januari har träningen flutit näst intill perfekt. Nu de sista fyra veckorna har det pendlat mellan okej och dåligt. Sedan har något enstaka träningspass varit bra.

Jag har bestämt mig för att rulla på (om än med smärre justeringar), med tron och förhoppningen om att det släpper inom kort.

Veckan började med vilodag och sedan två dåliga träningar tisdag och onsdag vilket innebar att torsdagsträningen ställdes in och istället gjorde jag en tidig kväll.

Jag bestämde mig för att kolla hur kroppen skulle kännas på fredagen, då det egentligen var vilodag. När jag rullade igång kändes det som kroppen för första gången på ett bra tag hade kraft. Lika bra att ta chansen och därmed kastade jag in intervaller som skulle ha genomförts tidigare i veckan. Jag bestämde mig dock för att inte maxa, så chansen skulle vara större att kunna lyckas genom hela passet.

Det blev 10 stycken 40 sekundare med 20 lugnare sekunder emellan. Därefter 10 minuter lugnt innan jag återupprepade samma sak igen. Sedan avslutade jag med medelhårda tio minuter direkt efter intervallerna.

Det blev då 20 stycken intervaller på 40 sekunder med ett snitt på ca 370 watt och 20 stycken 20 sekundare på ca 270 watt. Varje intervallstart körde jag ett lättare igångdrag på mellan 450-500 watt. Totalt gav intervallerna en snittwatt på vardera tia på ca 330 watt. Efter den andra tian körde jag 10 minuter på 300 watt.

Totalt blev det 90 minuters cykling och känslan var helt okej. Visst var pulsen lite högre än vad den är när jag har bra form, men det var ändå ok.

Då känslan var så pass okej under fredagen körde jag samma upplägg för lördagens träning. Däremot ett annat antal. Jag genomförde 8 stycken 40-20 med 8 minuters lugn cykling efter. Det gjorde jag 4 ggr, vilket innebär att det blev 32 intervaller. På lördagen tryckte jag lite mer och snittade nu 340 watt under varje åtta med ca 380 watt på varje 40-sekundare. Snittpulsen landade på 87% under intervallerna. Känslan var ännu bättre än under fredagen, men det är ändå en bit kvar till den känsla jag haft tidigare under försäsongen. Jag väntar med att maxa tills känslan är tillbaka, men detta var helt klart ett steg i rätt riktning.
Är jag igenom puckelpisten nu, eller är det bara paus och den startar om?

Under söndagen rullade jag i jämn och relativ lugn intensitet på 230 watt i två timmar. Pulsen var relativt låg och stabil vilket kändes bra.

Jag kände mig riktigt nöjd under gårdagen och i dag hoppfull. För första gången de senaste fyra veckorna har jag fått till fyra bra dagar i rad. Ja, i dag är det vilodag och den är den fjärde dagen. Det är ju ganska lätt att vila - i alla fall oftast.

Helt klart en bra träningshelg. Totalt 5 timmar och 40 minuters cykling på tre dagar. Jag cyklade lugnt när jag skulle och samtidigt fick jag ihop ca 35 minuter på över 365 watt, ytterligare 10 minuter över 300 watt och dessutom 25 minuter över 275 watt. Sedan var resten lugnt och kontrollerat. Ja, det är inte lätt att ta det lugnt heller. Extra bra är att idag känns benen träningsvilliga och starka. Nu hoppas jag känslan finns kvar när träningsveckan startar i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar