söndag 7 februari 2016

Specialtjuga och 40/20 - Kanske tillbaka?

Veckan har varit seg både vad gäller träning och sömn. Träningen har varit mindre bra och sömnen har nästan varit obefintlig. Kan det hänga ihop - skulle tro det.

Nu fick jag till riktigt bra nattsömn både igår och i dag, och jag hoppas det ska hjälpa mig upp på banan.

Idag var det träning för femte dagen i rad på programmet. Mycket av träningen har gått lugnt då kroppen inte velat vara med. 

I onsdags en tvåa på 350 watt, och en åtta på 340 watt avslutat med en 15 sekundersspurt. I övrigt bara lugnt. Totalt  

I torsdags Åstrandtest, Two Stage-test och MAF-test. Ingen av testen kräver någon maxinsats.

I fredags blev det bara 60 minuters lugn cykling. 

Igår cyklade jag lugnt förutom 40 sekundersintervaller med 20 sekunders vila. Det blev totalt 18 intervaller, varav 6 åt gången. Låg då på ca 435 watt under intervallerna.

Precis som igår valde jag i dag att köra träningen på eftermiddagen för att under dagen hinna bygga upp lite energi, då jag ville öka chansen till ett lyckat pass. När du nyss haft ett failpass och träningen gått sådär en tid, vill du ju bygga upp självförtroendet och det görs inte genom misslyckade träningspass.

I samband med att Katten och Melvin åkte på sonens simträning gick jag in garaget för att bränna av dagens träning. Jag inledde lugnt tills det var dags för en repris av gårdagen. Det innebar 6 stycken 40 sekundersintervaller på drygt 430 watt (20 sek vila mellan varje intervall).

Därefter trampade jag lugnt i ca 10 minuter innan den andra och sista intervalldelen väntade. Planen var att inleda med ytterligare 6 stycken 40 sekundersintervaller. Sedan direkt fortsätta med 7 stycken ettor. 

40-sekundersintervallerna låg åter på ca 430 watt. På ettorna lade jag de lite lägre än vanligt, men körde samtidigt på lite mer under vilominuten emellan. 375 watt på ettorna och drygt 200 watt på minuten emellan. När sista ettan var klar hade det gått 20 minuter sedan intervallerna började. Med intervaller och vilotiden blev snittet ca 300 watt och en normaliserad effekt på 325 watt. Snittpulsen landade på 85% av max. 

Det var helt klart ett positivt besked. Känslan i kroppen var god och det fanns en hel del kraft kvar när tjugan var avverkad. Kanske är kroppen på väg tillbaka. 

Efter avslutade intervaller rullade jag på i hyfsat lugnt tempo förutom en 30-sekundare med nästan maxintensitet.

Totalt summerar jag 110 minuter från dagens träning och totalt 7 timmar och 41 minuter för hela veckan. Med tanke på sjukdom förra veckan och kraftlöshet i början av veckan, får jag vara nöjd med att känslan var helt okej när vi nu vänder blad och ser framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar