tisdag 5 april 2016

Mallorca - Full fart uppför Randa i regnvädret

Då räknar vi in dag 6 på Mallorca och samtidigt dag 1. I dag åkte min älskling hem och vi avslutade vår gemensamma resa vilken jag tycker har varit otroligt bra.

Själv blev jag kvar på ön. Men inte särskilt länge, för med samma plan som Katten skulle flyga hem kom en hel mängd med cyklister från Vännäs CK.

Vi har nu en veckas gemensam cykling att se fram emot.

Resan hade gått mycket bra och mina cykelvänner rumlade in på hotellet en stund efter tolv. Sedan följde incheckning, uthämtning av hyrcyklar, lunch, ombyte och ett gemensamt snack kring hur veckan är upplagd.
Ungefär halv fyra var vi så redo för vår första uppvärmningsrunda. Precis som tidigare år köde vi samma tur dag ett och som tidigare år kommer vi ha nya turer resten av dagarna sedan turerna. Detta upplägg innebar att vi i dag cyklade via LlucMajor upp till klostret i Randa.
När dagen började såg det ut som det skulle bli spöregn, men nu blev det bara regn, så då var vi glada trots ett inte allt för bra väder. Som kallast var det 9-10 grader uppe vid toppen. Tur då att vi var bra klädda.
Förutom tolv cyklister från Vännäs CK hade vi idag också sällskap av Danne från Sävast och Mazze från Team Norrbotten. Det var trevligt. De kommer att fortsätta att hänga med i veckan.
Vi brukar oftast rulla olika vägar till och från Randa, men då vädret var mindre bra valde vi den kortare vägen båda vägarna vilket för dagen innebar en total sträcka på ca 75 km och ungefär 650 höjdmeter, varav nästan allt tas första delen av rundan.
Vi rullade på i maklig och lugn uppvärmningsfart ända fram till det som var dagens begivenhet, stigningen upp till klostret. Klättringen är ca 4,5 km lång med en snittlutning på 5,6 procent.

Som vanligt kör vi fri fart uppför längre stigningar och även utför. Det innebar att när skylten kom om att klättringen började tog var och en sitt tempo.

Då min kropp inte utsatts för någon hög intensitet på mycket länge har jag varit väldigt osäker på hur den ska reagera. Både om det finns någon kräm att trycka med och hur kroppen ska kännas dagen efter.

Jag bestämde mig dock för att gå med i tätgruppen och känna hur det kändes. Så för första gången på 1,5 månader gick pulsen upp ovanför zon 3.

I början drog Jonas iväg rejält och jag funderade på om han tränat dygnet runt i vinter. Kunde han verkligen hålla en så hög intensitet hela stigningen? Jag funderade lite på att släppa av. Lite onödigt att knäcka sig direkt.

Efter närmare fyra minuter släppte han av lite och intensiteten blev mer hanterbar. Nu blev det ryckigt. Allt ifrån mycket hårt till lugnt. Sedan tog Helmersson över och låg då på ett jämnt tryck jag tyckte kändes bra.

Vi var nu fyra stycken längst fram, med Niklas som låg bredvid mig. Alla visste att det var ”tävling”. Först upp var viktigare en bra snittwatt.

För egen del var jag nöjd med att det inte gick på absolut max. Jag bestämde mig för att göra ett ryck med ca 1 km kvar. Fem hundra meter tidigare växlade jag upp på stora klingan fram och väntade bara på ett lämpligt tillfälle. När det kom gjorde jag ett ryck och kom loss. Sedan låg jag på en snittwatt på ca 600 i en minut och när jag såg att jag hade ett bra avstånd gick jag ned till ca 350-400 watt tills jag nådde toppen.

Kroppen fungerade bättre än förväntat, men samtidigt behöver mina wattal vara mycket högre om jag ska ha något att hämta på tävlingarna i vår och sommar. Men jag väljer att endast se det positiva – det kändes okej. Bara kroppen inte blir sur nu och är ur fas i morgon, så är jag nöjd.
Vi snackade lite på toppen och väntade tills alla var uppe. Sedan rullade vi mycket lugnt utför då det var halt, regnigt och bromsarna inte tog något vidare.
Vägen tillbaka till hotellet gick fort då det var mycket utförslöpor och vi rullade på bra tills vi kom ned till strandpromenaden där 5 km lugn cykling till hotellet väntade.
Det lät som alla var nöjda både med rundan och med kroppen denna första dag och jag hoppas det fortsätter så.
Vid 19.30 åt vi en gemensam middag på hotellet innan det var dags att förbereda sig för morgondagen.

Tanken var att vi skulle till Sa Calobra i morgon, men väderleksrapporten gör att vi planerar om lite och kommer istället att cykla turen som var planerad för dag 3. Det blir mycket stigningar, men vi undviker de ställen där vädret verkar bli som sämst.

Vi blir förhoppningsvis 14 stycken som rullar iväg vid nio i morgon, för nya äventyr. Jag planerar att återkomma med en rapport.