måndag 30 maj 2016

Cykling med sonen och sedan intervaller med 3:or, och 6:or i backe

I går blev det dubbla pass. Först cyklade jag 11 km med sonen, och han bestämde själv flera gånger att han ville cykla fort. Det blev farter över 30 km och när vi sänkte farten sa Melvin att han inte kände benen. Trots det ville han efter en stund åter pröva lite mer fart.

Väl hemma hade det satt spår att träna både lördag och söndag och dessutom intervalliknande. Men han var verkligen duktig.

Efter några timmar äntrade jag tempohojen. Planen var att få till några hårda intervaller, men utan att maxa ur helt.

Efter bara några kilometer var det dags för den första fartökningen på lite drygt 2 km och inte med så mycket stigning. Jag började med ganska höga watt, men kände ganska snart att jag haft för lite uppvärmning. Det landade på ca 3 minuter och 45 km/h. Snittwatten blev bara 385 mot planerade 400 watt.

Jag rullade tillbaka för att ta samma sträcka igen. Denna gång kändes det bättre och farten blev högre. 411 watt utan att maxa.

Lite vila och sedan en minut i backe med plus 450 watt. Sedan rullade jag till Pengsjölia för en backintervall. Planen var 350 watt och att cykla längre upp än målgången för Vännästrampet. Det kändes mycket stabilt i klättringen och snittpulsen landade på 84%, med 89% på slutet. Snittwatt på 355 under 6 minuter.

Jag rullade vidare mot backarna som går mot Bjurholm för en sista intervall. Då det känts så bra i Pengsjölia siktade jag nu på +360 watt under 6 minuter. Denna gång nådde jag högsta pulszonen sista 30 sekunderna och lite högre snittpuls, 85%. Watten landade på 369.

Rullade lugnt hem och noterade 35 km träningsdagboken.

Under gårdagen blev det också en hel del packande. Jag ska nämligen på konferens i Stockholm, och åker i morgon. Konferens till och med torsdag. Sedan är planen att stanna kvar för tävlingar fredag till måndag.Det är nämligen deltävlingarna 7-10 i Sverigecupen för Masters. 2 GP, 1 linje och 1 tempo.

Nu har jag precis fyllt bilen till bredden med cyklar och annat.

Om jag hinner hoppas jag rulla benen lite senare då det kommer att bli svårt att få till någon träning under resten av veckan.

5 kommentarer:

  1. Kör hårt Tomas!
    Å du skitfiske!
    I vanlig oordning ;-)
    //Mazze

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas ditt skitfiske blir lika effektivt som sist!

      Radera
  2. Äsch glömde det viktigaste! :-)
    411 watt i 2 km och 355 watt i 6 minuter!!
    Det kallar jag starkt Tomas helt enormt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Formen är helt klart på antågande. Nu ska den "bara" bli kvar och helt förbättras längre fram.

      Radera