torsdag 5 maj 2016

Pang på, på dagens gemensamma runda

Tänka sig. Äntligen en dag med riktigt fint väder. Vi hade planerat en cykelrunda som gick via Vindeln och tillbaka. Riktigt trevligt när vädret är med oss.

Idag blev vi fyra stycken. Helmersson, Tjäder och Pierre Kuster en besökare från Stockholms CK.

Vi hade begränsad tid, så vi hade beslutat att inte stanna för något fika. När jag föreslog rundan, sa Helmersson att den tar ju bara 2,5 timmar. Vi bestämde oss ändå för denna trots att vi hade tillgång till tre timmar. Sedan tvivlade jag på att vi skulle rulla runt på den tiden, det borde ta längre.

Vi startade lugnt de första fem kilometrarna. Det skulle dock snart förändras.

Min plan för dagen var att få till bra kvalité på cyklingen och hade därför en tanke om att trycka på hyfsat bra i mina förningar.

Jag förstod att upplägget skulle vara möjligt då alla som var med i dag har bra kapacitet, och sedan kan ju också var och en påverka träningsbelastningen efter hur länge du klyver vinden längst fram.

Första 45 km är det mer uppför än utför, men då var det å andra sidan medvind. Sedan var det mest motvind hem, så trots att det var lite mer utför var det svårare att hålla farten.

Det blev i alla fall en mycket bra träning och dessutom trevligt sällskap och toppenväder.

Jag gick alltså ganska så hårt på mina förningar, men aldrig på max. Det blev mer av sweetspot/tröskel. Det vill säga 83-88% av maxpuls.

Först 8 lugna minuter, sedan klöv jag vind i 10 minuter på ca 300 watt. Därefter låg jag i svans under 27 minuter och då blev snittet ca 200 watt.

Sedan var det dags för nästa förning på ca 300 watt och nu 12 minuter, vilket följdes av 10 minuter med ca 180 watt.

Vips var vi i Vindeln och vi tog ett mycket kort stopp, innan vi rullade vidare. Jag hade nu bestämt mig för att trycka lite mer i mina förningar, och tänkte att det skulle vara möjligt då alla fortfarande verkade starka.

Efter pausen blev det ca 7 minuter på 200 watt och sedan 8 minuter på 330 watt innan jag lade mig sist och det blev 18 nya minuter kring 180 watt.

Längst fram igen, och åter 330 watt i 8 minuter och sedan backa bak för ca 180 watt i 15 minuter.

Nu började vi närma oss Vännäsby varifrån vi brukar rulla lugnt till "mål". Jag han dock med en sista 7:a på 330 watt.

Totalt blev det alltså 5 intervaller och ca 45 minuter med extra tryck och hela rundan blev intensiv och bra. Nästan 38 km/h i snitt under 80 km och sedan lugnt ca 13 km. Snittpulsen blev inte så hög, men träningen var som sagt ändå givande.

Väldigt positivt att kroppen kändes bra.

Helmersson fick rätt på totalen. Det tog exakt 2,5 timmar.

Nu är planen att vila i morgon efter cykling tre dagar i rad. På lördag blir det långt och lugnt och på söndag gissar jag att det kan bli något liknande som i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar