torsdag 12 maj 2016

Tre klubbar körde träning med fri fart - Ett fint formbesked

Efter en krävande dag på jobbet med Barn- och utbildningsnämnden stressade jag hem för att göra mig klar inför kvällens begivenhet.
Lite förberedelser och snack innan det bar av.
Sonen skulle på simträning, så vi åkte alla tre till Umeå. Vi lämnade sonen på träningen och sedan åkte jag och Katten till Team Sportia. Jag hade lite cykelmek som behövde genomföras.
Vännäs CK i centrum
Katten åkte på en del ärenden och jag åkte till ByBike. Vi hade nämligen en gemensam träning för Vännäs CK, Gimonäs CK och Sävar CK. Tanken var att det skulle bli en rejäl genomkörare för alla och sedan gemensamt fika på ByBike.

När vi kör dessa hårda pass med en fingerad mållinje brukar det handla om ca 45 km. När jag hörde att det var nästan 70 km idag insåg jag att det inte skulle bli helt muntert för sonen och Katten att vänta på mig då de skulle bli klara långt före mig.
Tom Pietälä informerar om dagens bansträckning. Även nästa vecka arrangerar GCK
och tredje veckan är det vi i Vännäs CK som ansvarar.
Vi var närmare 20 cyklister som rullade väg i begränsad värme och mycket vind. Roligt att se att vi som vanligt var väl representerade från Vännäs CK med 6 starka cyklister.

Först blev det en lång masterstart på ca 10 km innan det var fri fart till målet. Det kunde dock gått illa redan på Masterstarten då en bil trycker sig förbi klungan och precis när den kommit förbi alla tvärbromsar för att svänga höger. Alla hinner dock bromsa, eller hitta till höger/vänster om bilen. Bilisten var helt klart inte "med i matchen" denna dag. Tur att det ändå gick bra.

På den här typen av lopp tycker jag det är viktigast att få bra träning, och det är inte avgörande att vara först i mål. Därför blev det ett antal fartökningar och en del tid jag cyklade själv, samtidigt som jag då inte gick all-in och tänkte att jag skulle komma loss på riktigt.

Efter några mil gick jag loss och låg på hyfsat hårt, utan att maxa. Det innebar ca 330 watt i 6 minuter och över 300 watt i 16 minuter. Det blev några fler ryck och fartökningar och vid varje förning höll jag upp intensiteten.

Det var också fler som tryckte på under rundan och snittfarten skulle i slutändan landa på drygt 39 km/h om vi räknar bort masterstarten.

Vindarna var dock fel för att kunna komma loss själv, och det blev för få som ville hjälpa till.

Överlag kändes det riktigt bra och jag kände mig stark hela rundan.

Jag tänkte att jag skulle bränna ur ordentligt på slutet av loppet och när Martin Gunhaga ryckte spurtade jag i kapp och tog rygg. Vi fick en lucka och när han vek undan tryckte jag rejält. När Martin i nästa skede inte gick fram när jag svängde ut tog jag det lugnare en kort stund innan jag tryckte på och gick loss.

Jag tänkte att det borde vara nära målet, men det stämde inte riktigt.

Jag tänkte att jag matar på ändå, och låg på ca 400 watt i motlutet. När det gått en stund hade Gunhaga och André Malmfjord hjälpts åt att gå i kapp mig. Det var lucka till övriga och jag tog det lugnare för att någon av de skulle gå fram och hjälpa till. De visade dock att det inte var aktuellt.

Jag ökade då åter intensiteten för att övriga inte skulle gå ikapp och hade då Gunhaga och André i rygg. Med några hundra meter kvar till mål viker Gunhaga ut och går om med André i rygg. Jag kastar mig in som trea och med ca 100 meter kvar tar André spets. Jag väntar någon sekund innan jag ställer mig upp och lyckas ta spurten.

Det blev helt klart en tuff avslutning med 8 jobbiga minuter på i snitt 400 watt, och nästan all tid i spets. Då var det helt klart jobbigt att växla tempo sista 25 sekunderna, vilka landade på 630 watt och förstås högre i slutet. Jag kände mig förvånansvärt stark, men den sista fartökningen som jag tog ut i spurten gav mig faktiskt en ny maxpuls. Ett slag högre än tidigare.

Detta blev ett riktigt bra träningspass med många lugna partier, men samtidigt med många delar med höga wattal längst fram eller solo. Totalt 8 minuter över 500 watt, 18 minuter över 400 watt och 28 minuter över 350 watt.

Snittpulsen blev inte så hög, ca 80%. Mest beroende på att det var väldigt vilsamt att ligga en bit bak i klungan. Längst fram var det jobbigare och jag inkasserade 25 minuter i pulszon 5.
Några av dagens cyklister efter målgång
En trevlig träning med ett bra formbesked som avslutades med fika. Jag snabbade mig dock in med allt i bilen då Katten och Melvin fått vänta väldigt länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar