söndag 8 maj 2016

Vännästrampetrundan och en hel del träning i veckan

Sista träningen för veckan avklarad.

Idag var vi fyra hugade cyklister som skulle cykla rundan vi kör på Vännästrampet. Tjäder och Helmersson från klubben och Kuster från Stockholms CK gjorde mig sällskap.

För första gången i år var det nu sommarvärme. Strålande sol och nästan 25 grader redan efter en stunds cyklande. Inte helt fel.

Vi startade en stund efter nio och behövde vara tillbaka senast 13.30.

För att hinna med ett fika sattes det av med ganska så bra intensitet, med riktning Nordmaling.

Farten var riktigt hyfsad och alla bra intensitet och fart på sina förningar  trots att vindarna var emot oss.

Själv lade jag mina förningar på ca 315-320 watt. Det blev totalt 30 minuter fördelat på tre förningar under de första 45 km.

Efter ca 40 km då vi närmade oss Nordmaling funderade Tjäder på att vända, då han kände sig seg. 

Vi peppade dock på och sänkte intensiteten lite. Tjäder har ett riktigt starkt pannben, så nog fungerade det hela rundan.

Vi nådde Nordmaling efter ca 50 km och hade nu ca 45 km till Bjurholm och dagens fika. Vindarna var nu lite bättre, men istället är det mer uppför än utför på denna sträcka. Det blev en relativt lugn intensitet till dagens kaffe.

Ja, det blev en liten fartökning. Det går starkt utför ned till Angsjön och sedan väntar en kort ganska brant klättring (ca 6%). Jag tog täten utför och tryckte en bit över 300 watt. Vid botten av backen ökade jag intensiteten till ca 450 watt för att avsluta med en bit över 600 watt de sista 30 sekunderna av backen. Det var hårt, men inte max. Kändes helt klart bra. De andra hade också bra fart.

Vi rullade med medelintensitet de sista fem kilometrarna fram till kaffet. Jag funderade om vi skulle äta, men de andra ville fika. Ja, då ställde jag om och åt en medhavd proteinbar. Det blev med andra ord train low även idag. Även om jag i dag åt en ordentlig frukost.

Efter ett trevligt snack bar det 30 minuter senare av igen. Det går mycket upp och ner från Bjurholm till Vännäs. Men nu hade vi för första gången vinden i ryggen. 

Vi höll igen lite uppför och tryckte på hyfsat på slättan och utför. Alla verkade få hemlängtan på slutet och därmed ökade tempot. 38 i snitt de sista 26 kilometrarna trots 200 höjdmeter tyder på hyfsad intensitet och goda vindar. För hela rundan landade vi på 35,5 km/h. 

Vi låg lite efter tidsschemat efter fikat , men hemma igen var vi on time. Exakt 13.30 rullade jag in cykeln i garaget.

Ytterligare en trevlig långrunda. Denna gång på 122 km och lite mindre än 3.5 timmar. 

Saknar du bilder? Jag vet inte vad jag ska skylla på. Glömde helt enkelt att ta bilder idag. 

Det har över lag blivit en hel del träning denna vecka. Detta var den tredje långrundan denna vecka och totalt summerar vi 14 timmar och 461 km. Planen är att försöka hålla hög nivå även nästa vecka innan det blir lite lugnare.

Sonen har också tränat bra denna första vecka med racer. Efter middagen blev det den tredje rundan på fyra dagar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar