söndag 26 juni 2016

Fem på långrunda med fikastopp i Vindeln

Idag hade jag och fyra andra cyklister i Vännäs CK planerat en distansrunda. När jag vaknade insåg jag snabbt att vi inte skulle ha vädret emot i alla fall. Redan tidigt på morgonen var det riktig utlandsvärme.

Vi hade bestämt träff 09.30 vid Gulf och snabbt bestämde vi oss för en runda till Vindeln och hem.

Jag var helt klart spänd på hur knäna skulle må av en längre cykelrunda på nya cykeln.

Vi tog sikte mot Bjurholm då vi planerade att köra via Skivsjö. Det innebar först ca 20 km på den böjande vägen mot Bjurholm. Efter ca 10 km var det ett vägbygge och det blev till att köra grus en bit. Jag har ingen aning om det var anledningen, men efter att vi svängt av mot Skivsjö hade Lotta punktering.

Efter fixad punktering rullade vi vidare på den fina vägen som leder mot Vindeln. Böljande, hyfsat smal och fin med vatten vid vägen. Riktigt fint.

Ja, innan vi rullade vidare justerade jag också ned min sadel ca 4 mm och lutade den lite mer framåt. Knäna som hade börjat spöka fungerade sedan bättre resten av rundan.

Vi rullade på i en jämn intensitet större delen av vägen mot Vindeln. Snittet landade kring 33 km/h med en relativt låg snittpuls.

När vi närmade oss Vindeln korsas Vindelälven och sedan är det en klättring på ca 600 meter. Detta var enda stället där jag tryckte på innan fikat. Kändes hyfsat.

Vi stannade vid Vindelns Campings café. Efter en trevlig paus rullade vi vidare.

Nu med sikte på Rödåsel och hem via Vännäsby. Denna väg är kortare så vi hade drygt 50 km till Vännäs.

Vi fortsatte med distansintensitet och förutom lite kastvindar var allt perfekt. Nästan framme i Vännäsby drog Helmersson på och vi var några som hängde på, vilket gjorde att vi fick en pulsökning.

Inne i Vännäsby informerade jag de övriga om att jag tänkte bränna på i kyrkbacken. Alla tryckte på bra. Christoffer S var riktigt snabb och dessutom startade han sin maxinsats före startlinjen. För att kunna jämföra med tidigare insatser i backen väntade jag till startlinjen och Christoffer hade en fin lucka när jag började trycka. Han var riktigt stark och det var först de sista 10 sekunderna jag började plocka in. Jag tog in det mesta, men han inte ikapp. De övriga var inte långt efter.

Det tog 34 sekunder uppför backen och en snittwatt på 770. Det var helt okej, men sista sekunderna gick det lite väl segt.

Vi rullade sista biten tillbaka till Vännäs och tackade för en trevlig runda på nästan 130 km och en bit under 4 timmar.

Nu blir det nog lugn träning i morgon, lite intervaller på tisdag och därefter får känslan avgöra hur resten av veckan ser ut fram till tävlingar lördag och söndag.

4 kommentarer:

  1. Jag åkte en lite längre distansrunda (150km, 32km/h) i lika gynsamt väder. Jag var också en aning spänd på hur det skulle gå. Jag hade nämligen också justerat min sittställning, flyttat sadeln 5mm fram och bytt till en 1cm längre styrstam - och det kände bättre (och starkare men utan wattmätare kan man ju inte veta riktigt, "dagsformen" kan bedra) än med de gamla, noggrant överförda inställningarna. Du kanske hade rätt!

    PS Du har kanske fått nya idéer sedan du skrev http://tomasklassiker.blogspot.fi/2012/06/bikefit.html för fyra år sedan?

    PPS Vad gäller sadelhöjden, jag litar på Steve Hogg: https://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit/2011/02/seat-height-how-hard-can-it-be/

    PPPS Last but least
    Rule #
    76
    //
    Helmets are to be hung from your stem.

    When not worn, helmets are to be clipped to the stem and draped over your handlebars. http://www.velominati.com/content/Photos/HelmetDrape.jpg



    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som är tydligt i Steve Hoggs tankar är att det finns många möjliga felkällor i vanliga bikefit, för såväl sadelhöjd som sadelns vinkel o position.

      Själv börjar jag vara så van att det är lätt att ställa in sadeln inom ca 0.5 cm. Men att få till det sista så allt känns bra på långa turer med hårt tryck är utmaningen. Bara någon grad med mer eller mindre vinkel gör stor skillnad. Det gäller även detbalanderar o höjd.


      Tänker att vissa rules är mindre viktiga än andra. Detta är en av de mindre viktiga som jag bortser från.

      Radera
  2. Ännu ett post scriptum: glöm inte att byta bilden nederst på din blogsida! Det är din nya favoritracer vi vill se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Jussi. Ska uppdatera detta bara jag hittar en fin miljö för fotot och att jag får loss lite tid. Men snart så.

      Radera