söndag 11 september 2016

Jobbigare i motvinden

Idag var det invigning av vår nya fina 8-avdelningsförskola. Det blev en trevlig och bra tillställning.

Medan jag och Melvin var på invigningen var Katten ute på en cykelrunda.

För egen del var planen att komma ut på eftermiddagen efter invigningen. När det så var dags att rulla igång började det hällregna. Jag kollade på väderappen och insåg att det var risk att det skulle regna på ett bra tag. Jag bestämde mig dock för att vänta. och hoppades det skulle sluta.

När det gått en bra stund insåg jag att det var dags för träning nu, eller inte alls då det närmade sig middagstid. Jag förberedde mig för att cykla på trainern, men så slutade det regna och jag chansade och tänkte om. På med utekläder och iväg.

Jag hade tur och klarade mig från regnet (dock inte från vägen) på den runda som blev ca 75 minuter. Det var lite väl kort, men jag han inte mer innan det var matdags.

Jag hade ingen plan för cyklingen utan cirklade runt kring Vännäs. Till slut bestämde jag mig för att cykla upp för Pengsjölia några gånger, men tappade sugen då jag kom dit och insåg att jag hade motvind.

Istället valde jag då att ta vägen mot Gräsmyr och vända i korset som vätter mot Gräsmyr respektive Hössjö. Det var lite motvind de 12,5 km som nu väntade och dessutom tog jag det väldigt piano. Så inte gick det fort, och inte var det jobbigt. Det behöver alltså inte vara jobbigt i och med motvind.

När jag så nådde korset för vändningen tänkte jag att det är alltid roligt att trycka på lite i medvinden. Dessutom började jag inse att middagstiden närmade sig fasligt fort.

På utvägen hade jag ett snitt på 25 km/h. Så blir det när det är lite motvind och låg insats. Inte fort alls. 211 i snittwatt och en puls på 69% av max. På tillbakavägen gick det bra mycket fortare, och det var helt klart jobbigare.

Jag bestämde mig för att trycka hårt, men inte max. Det gjorde att jag låg kring 86% av maxpuls och en snittwatt på 344 under de ca 18 minuterna som de 12,5 kilometerna tog. Det blev alltså kring 41 km/h i snittfart.

Sedan tog jag det lugnt sista kilometrarna hem.

Efter att ha fixat middagen till oss myste vi med att se en film alla tre. Ny vecka väntar med arbete och förhoppningsvis en del trevlig cykling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar