onsdag 2 november 2016

Slut med bromsande vintercykling efter lite service

Sedan några veckor tillbaka har det börjat bli riktigt frostigt här i norr. Det har inneburit att racern har gått i ide och det nu är MTB som gäller.

Än så länge har det varit plusgrader och jag har luftat min lite finare MTB på min träning de senaste veckorna.

Nu är det dock dags för minsugrader, snö och is. Då parkerar jag min ordinarie MTB och tar fram slit och slängcykeln. En lite äldre MTB som jag brukar använda på vintern, och där sitter också vinterdäck vilket nu behövs.

De senaste åren har bromsen legat på under hela cyklingen, vilket i och för sig gett lite extra träningseffekt. Denna gång då jag tog fram cykeln var det dock lite väl stor bromsverkan. Bakhjulet gick knappt att rulla.

Jag bestämde mig därför för att lämna in cykeln på Team Sportia i Umeå för få felet fixat. De tog sig an cykeln direkt, och nu rullar cykeln perfekt.

Nu kanske ni tycker synd om mig, då jag får sämre träning utan konstant bromsning. Ni behöver dock inte vara oroliga. Pulsen brukar vara typ 15 slag högre bara jag sätter mig på en MTB, och dessutom har jag satt på vinterhjul med så många dubbar som fanns att tillgå. Inte för att få ökat rullmotstånd, utan för att minska risken för vurpa. Att det rullar sämre är mer en bonus.

Jag, hoppas nu det blir lite utecykling ett tag framöver, men när kylan sjunker under minus fem flyttar jag mig inomhus på heltid. Mina luftrör klarar inte präriekylan.
I förgrunden ordinarie MTB:n och i bakgrunden vintercykeln som nu rullar riktigt fint.


3 kommentarer:

  1. Jag har sedan denna vecka ställt om träningen till att köra cykelpassen på trainer. Det känns alldeles för riskfullt att träna utomhus nu med all is dessutom fixar jag som du inte heller kylan något vidare eller mina bihålor om jag ska vara mer exakt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag är rädd varje gång. Hade dock tänkt försöka köra lite ute några veckor till. Hoppas det är rätt val och att jag inte hinner gå i backen och skada mig. Direkt det blir kallt kommer jag dock hålla mig inne.

      Såg du hade ny trainer, så då är det extra skoj med inneträningen?!

      Radera
  2. Ja det blir det nog, funderar på att ansluta mig till Zwift och köra där ibland. Fast mest kommer det nog att bli de egna passen mot klockan :-)

    SvaraRadera