fredag 30 december 2016

Färdigtränat!

Idag var det 58 minuter återhämtningsträning på programmet. Återhämtningsträning passade bra efter många och långa träningspass på slutet.

Att det blev just 58 minuter berodde på att det var just den träningstiden som saknades för att jag skulle uppnå mitt mål för 2016. Eller, riktigt så var det inte. Jag hade i och för sig planerat för att landa på denna träningstid för 2016 när jag planerade för säsongen (hösten 2015), men det var inget mål i sig. Först när jag på senaste tiden såg att jag kanske skulle kunna pricka mitt träningsmål, så blev det lite i fokus. I morgon skriver jag lite mer kring tärningstid, mål mm.

Tidigare under säsongen har annat än att få ihop träningstid legat i fokus. Du kommer ju inte långt bara för att du tränar mycket. Några fina tävlingsresultat lär det inte bli. Det gäller också att träna rätt, vila tillräckligt, äta bra och få ihop allt tillsammans med familjelivet.

Ja, sedan behöver du förstås träna tillräckligt utifrån dina mål, men att samla träningstid har alltså inget egenvärde för mig. Ja, förutom denna distansvecka då jag nog lagt till ca 2 timmar extra träning. Men det är inte fel en vecka som denna, och det gynnar träningsmålet för veckan och har inte förstört kvaliteten på annan träning.

Så nu har jag tränat klart, i alla fall för 2016. Efter vilodag i morgon hoppas jag vara redo att starta om på söndag. Förhoppningsvis frisk och med rappa ben.
Sista minuten av träning 2016


Jag lämnar alltså snart mitt mest framgångsrika år som cyklist, och då räknar jag inte in att jag aldrig tränat så här mycket. Istället räknar jag mina upplevelser, glädjen med cykling, min förbättrade kvaliteter som cyklist och särskilt de stora framgångarna jag haft i Sverigecupen, SM och NM vilket överträffat mina mål för säsongen med råge.

Nu hoppas jag att sonen får må lite bättre i morgon då det är Nyårsafton till på köpet. Han är fortfarande mycket dålig och halsen är inte bättre. Det är verkligen synd om honom, och nu tycker jag att vi haft tillräckligt med förkylningar, halsont och influensa här hos oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar