lördag 7 januari 2017

Intervallvecka - med femmor på dagens program

Så var vi inne på den sjunde dagen av 2017. Jag har också avverkat första veckan på resten av min försäsong. En vecka där träningen styrts om mer mot intervaller. Enligt planen fortsätter jag med den inriktningen i morgon och hela nästa vecka.

Från mycket mängd kortar jag nu ner passen, och fokus blir alltså på kort och hårt.

Igår stod det 30-30 på programmet. Det innebar 30 sekunder på mellan 440-450 watt och sedan 30 sekunder på ca 220 watt. Så upprepas det lämpligt antal gånger. Lugn uppvärmning, intervaller och lite cykling på slutet. 60 minuter och sedan var det klart.

Igår hade sedan bror sin 40-årsfest. Det blev en riktigt bra kväll och natt.Grattis bror!
Jag jobbar inte mycket och ofta med alkohol, men igår blev det lite whiskey, cognac och rom. Inte några större mängder, men ändå så pass att jag idag tänkte att kanske blir dagens träning lidande. Som bonus somnade jag först vid fyratiden.

Det skulle visa sig att träningen ändå fungerade bättre än väntat när jag drog igång vid 16.30 efter att ha sett den otrolig uppvisningen av svenskorna på Tour de Ski.

Idag stod det femmor på programmet. Jag skulle bara genomföra tre femmor med 10 minuters lugnare cykling mellan varje. Sedan uppvärmning och avslutning. Precis som i går 60 minuter totalt.

Trots bara tre femmor och lång lugnare cykling mellan intervallerna varje blev det jobbigt. Jag försökte landa på ca 380 watt på alla tre intervaller vilket gick bra, men inte utan ansträngning. 379, 383 och 384 blev utfallet. Mellan intervallerna ca 10 minuter på 230 watt. Normaliserade watten för timmen inklusive uppvärmning och avslut landade på ca 300 watt.

Då var alltså ytterligare en dag med intervaller avklarade. Planen både igår och idag var att inte köra längre och fler intervaller än att jag kan fortsatta med intervaller dagen efter. Vi får se hur kroppen känns imorgon när intervallerna ska rulla igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar