onsdag 1 februari 2017

Drömgränsen krossad!! Energin slut

Dag tre på min kostutmaning har gått bra. Åtminstone tills jag avslutat träningen.

Full fart på arbetet och sedan skulle träningen starta 17.00. En längre träning med lite input vad gäller energi under dagen och före middagen riskerar helt klart att leda till ett haveri. Jag gjorde dock ett försök.

Jag hade också en plan för dagen som var ganska utmanande.

Första delen av träningen efter ca 15 minuters lugn cykling var att göra ett nytt försök att spränga drömgränsen som jag precis missade häromdagen. Det handlade om att under 40 minuter ha en snittwatt på minst 300 watt utan att snittpulsen blir högre än 180 - ålder + fem slag (MAF-intensitet). För min del då 141 slag. I procent av maxpuls landar jag då på just under 78%.

Jag hörde häromdagen att Jonas Bohr kör sina test på 30 minuter så jag tänkte att jag kollar även vilken snitteffekt jag har efter 30 minuter.

Det började extremt bra och efter 15 minuter låg jag på 319 watt. Allt eftersom fick jag sänka effekten för att pulsen inte skulle stiga. Men det blev ändå ett snitt på de följande 15 minuterna på 307 watt och därmed fick jag ihop 30 minuter på 313 watt och snittpulsen blev 140.

Det skulle nu bli intressant att se om det gick att spränga min drömgräns när jag cyklat 40 minuter. Det gick klart över förväntan. Det blev inte klarad drömgräns utan snarare krossad drömgräns. Ett snitt på 311 watt och snittpulsen för dessa 40 minuter var 140 slag.

I 37 minuter hade varje minut ett snitt på minst 300 watt, men sedan började det långsamt gå under detta wattal.

Första delen av tre var avklarad med att jag fixade drömgränsen på 40 minuter.

Nu började fas två. Den innebar att jag fortsatte att ligga kring 141 i puls och så skulle jag göra tills snitteffekten från start inte längre hade ett snitt som började med en trea. Med andra ord ville jag kolla hur många minuter kan jag cykla med en snittpuls på 141 utan att snitteffekten går under 300.

Jag kollade nu snitteffekten var 10 minut och den blev allt lägre. Dock inte så snabbt.

Långsamt sänkte snittet, men jag blev förvånad hur länge jag kunde cykla.

Nu var det nära. Klockan visade ett snitt på 301, men nu var effekten bara kring 285. Så visade klockan ett snitt på 300 och hur länge hade jag då cyklat. Jo, exakt 1 timme 31 minuter och 33 sekunder.

Riktigt nöjd med detta började så den sista fasen i träningen.

Nu skulle jag cykla de 28,5 minuterna som kvarstod tills jag cyklat två timmar med en effekt som skulle ligga just över 300 watt.

Totalt var det alltså två timmar med lite insats som gällde. Under hela den tiden utom sista 10 minuterna kändes det ganska så balanserat, även om det förstås mot slutet tog på.

De sista 10 minuterna blev det väldigt mycket jobbigare och jag insåg att jag nu var tom på energi då jag alltså låg lågt på energi innan träningen startade och inte heller hade fyllt på något under passet.

Jag fick kämpa på de sista 10 minuterna och den sista halvtimmen landade på 310 watt.

Det blev alltså två timmar med lite över 300 watt. Nu rullade jag lugnt i 15 minuter och kände att nu behövde jag verkligen tillföra energi direkt jag avslutat träningen.

Totalt rullade jag 2,5 timme, och det blev en bra träning och ett fint rekord.

Jag duschade snabbt, värmde upp mat och satte mig för att äta. Nu kom det kända tecknet på energibrist. Lite frossa och lite illamående.

Jag åt en rejäl middag, men jag känner att mer energi måste till. Så efter detta inlägg lär jag nog äta lite till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar