tisdag 28 mars 2017

14 dagars frånvaro är slut?

Ja, då är jag tillbaka på bloggen. Har inte funnits så mycket att skriva om på slutet. Är ju inte särskilt fruktsamt att varje dag skriva - Sjuk i dag också.

Idag har det hur som helst gått 14 dagar sedan jag senast hade en riktig träning. Det är väldigt länge sedan jag varit tvungen till så lång träningsvila. Lite tråkigt det skulle hända just nu. Hade ju förstås varit bättre att ha denna sjukperiod före jul och framför allt inte just när tävlingarna nu drar igång.
Nu hoppas jag dock att det vänt och att jag snart kan träna normalt igen.

Idag tog jag de första stapplande pedalvarven då det faktiskt var så pass hyfsat att jag försökte träna. Det blev en timme som jag faktiskt kan räkna till en riktig träning. Om än inte en träning som var av den högre kvalitén.

Jag kan samtidigt konstatera att lite förkylningskänning är kvar, och jag hoppas verkligen att denna träning nu inte ställer till det så förkylningen startar om.

Sonen som också varit sjuk med mig, men nyligen frisknat till klagade på ont i öronen, snuva mm när jag sa godnatt efter att jag tränat klart. Vi får se vart det landar.

I övrigt är det intressant hur mycket kapacitet du tappar på två veckor utan träning och då samtidigt kroppen brutits ned av sjukdom. I dag räckte det med att trycka på med en effekt som i vanliga fall innebär en puls högt i pulszon 3 för att panga upp i pulszon fem.

Vill du samla tid i pulszon fem så är detta toppen. Du tittar lite på pedalerna och sedan är det typ maxpuls. I vanliga fall är det många gånger jobbigt att ens komma upp i pulszon fem och benen tar ofta slut alldeles för tidigt. Idag var det som sagt inga problem alls.

Förutom en stund med lite tryck var det mest lätt rull.

Tråkigt när man känner att det helt saknas kraft och ork, men förhoppningsvis kan jag nu så smått börja köra på och än har jag inte gett upp om att få tillbaka åtminstone det mesta av de 75 watt som försvunnit till den första tävlingen som är om tre veckor. Men då krävs det förstås att jag nu är tillbaka på banan, på riktigt och att träningarna flyter på under kommande veckor.

Jag återkommer med hur det går med det. Planerar också att i veckan återkomma med min träningsplan och mina mål för säsongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar