måndag 13 mars 2017

Mentalt och fysiskt lite tungt i dag, förändrat upplägg, men träning blev det

En ny arbetsvecka har tagit sin början och den här veckan pratar vi budget och åtgärder för en budget i balans. Med andra ord tufft på många sätt.

Träningen på slutet har också varit tuff. Särskilt när vi pratar om träningsmängd. Varje år har jag höjt träningsmängden och så även denna försäsong. Det är klart att det hela tiden är en balans med vad kroppen, sinnet och övriga livet klarar av.

Oftast känns det väldigt roligt att dra av ett träningspass. Ibland tar det dock emot lite. Särskilt på vintern när det varit mycket tuff träning och jag åter ska dra av ett pass på trainern.

I kväll var det dags för femte träningsdagen i rad och detta med en vecka på Mallorca just innan innebar att jag var lite tärd både fysiskt och mentalt.

Det tog därför tid innan jag kom upp på cykeln och när benen kändes sega, var det då inte helt muntert. Men det är ju förstås inte nu jag ska känna mig rapp och snabb, utan det ingår i planen att till och från vara sliten. Dessutom är det vilodag i morgon.

Jag fick dock vika ned mig på det ursprungliga upplägget som innebar en minut över tröskel följt av en minut under tröskel. Detta skulle köras i 20 minuter. Jag körde en uppvärmningsminut och kände direkt att jag inte hade skallen och för den delen inte heller benen i dag.

När det känns trögt vet jag att mycket är mentalt, så det innebär inte att man automatiskt skippar träningen eller bara rullar återhämtning. Många gånger handlar det bara om att hitta lite motivation.

Jag vet att kortare intervaller med lite mer återhämtning brukar vara lösningen när huvudet inte är med. Det känns lättare på något sätt.

Jag ställde därför om för att köra 30 sekunder på ca 520 watt och därefter 90 sekunder på ca 240 watt. Planen var att upprepa detta i 11 gånger.

De första intervallerna var det svårast att få upp wattalet där det skulle ligga. Sedan blev det allt lättare. Samtidigt steg pulsen för varje 30-sekundare, och vid den sjätte var jag uppe i pulszon fem. Det var jobbigt och benen var trötta, men inte tröttare än att jag kunde mata hårdare på slutet än i början. De sista 30 sekunderna körde jag därför på 600 watt och de sista 4 minuterna var de klart hårdaste.

I slutändan blev det 20 bra minuter, även om jag haft dagar då det känts bättre och jag varit starkare.

I morgon blir det alltså vilodag och sedan hoppas jag benen är med mig igen på onsdag då vi rullar gång igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar