torsdag 27 april 2017

Bilen är packad - Söderut mot nya äventyr

En hektisk arbetsdag är avslutad. Sedan har jag varit hemma i kväll och inte gjort så mycket. Ingen träning i dag. Däremot har jag packat bilen.

I morgon bitti åker jag söderut till Märsta där jag övernattar. På lördag är det Smack-tempot i Odensala (i närheten av Arlanda flygplats).

Vila i måndags och sedan lugn cykling tisdag och onsdag med lite intervaller båda dagarna. I dag alltså vila och i morgon eftermiddag är planen att rulla lite lugnt på tävlingsbanan för att lägga upp taktiken.

På lördag blir det lite sovmorgon då jag planerar att stiga upp först klockan nio då min start är så sent som 13.40.

Det är ju bra att få sova lite extra. Nackdelen är att det kommer bli väldigt sent innan jag kommer hem, då det är många mil att köra efter tävlingarna. Om allt går som det ska är jag nog ändå inte hemma förrän efter midnatt.

Ursprungligen var tanken att köra Hofvettempot på söndagen, men den tävlingen har alltså blivit inställd. Samma tävling var på väg att bli inställd i fjol, men i slutändan genomfördes den. Vad jag förstår är det brist på funktionärer. Det är helt klart ett svaghetstecken för Sveriges största cykelklubb att inte lösa detta.

Det är helt klart en nackdel att åka så långt för en enda tävling. Särskilt om man skulle ha otur med exempelvis en punktering eller att det av en annan anledning blir ett dåligt genomfört lopp. Vinsten med att det endast är en tävling är att jag är hemma med familjen på Valborgsmässoafton vilket blir mysigt.

Åter till helgens tävling.

Efter förra veckans fina andraplats i tempo på Sverigecupen i Barsebäck och seger i linjeloppet blir det intressant att se hur långt det räcker denna helgs tempolopp. Det finns en del som talar för och annat emot.

Till denna tävling tillkommer det ett flertal starka cyklister som inte var med förra helgen. Några av dem hade jag svårt med förra säsongen. Det står också flera cyklister på start som jag aldrig tidigare tävlat mot, och det blir spännande att se hur starka de är.

Sedan är helgens karaktär av bana inte riktigt min likör. Det är mer tekniskt än förra helgen, det blir automatiskt mindre vindar då banan är skyddad större delen av sträckan och framför allt är det mycket mer kuperat. I fjol passade inte denna bana mig alls, och jag gjorde mitt näst sämsta lopp på hela säsongen.

Vad som talar för mig i helgen är att jag förhoppningsvis har bättre form på lördag än vid förra veckans tempolopp som ändå gav en andra plats.

Jag hoppas självklart även denna helg på en pallplats, men med den ökade konkurrensen och banans utformning skulle jag vara nöjd med topp 5 om jag känner att kroppen kändes bra och det inte fanns mer att ta ut.

Ja, då hoppas jag på att kroppen och cykeln fungerar, så får vi se hur långt det räcker. Ja, sedan hoppas jag att vädret är med oss. I går såg det ut som det skulle bli snö. Det var ändrat i dagens prognos, men vädret känns darrigt.

Ja, då hörs vi nog i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar