lördag 29 april 2017

Smack - Lite för svag, tidsfel och marginaler emot

Idag var det så dags för Smacktempot. I fjol kändes det svårt utifrån banans sträckning och kupering och jag gjorde mitt näst sämsta resultat för säsongen med en fjärde plats.

Idag såg jag att motståndet var ännu tuffare än förra veckan, och insåg att det skulle bli svårt att nå pallen.

Just nu presterar jag också lägre watt än vad jag inbillar mig att jag borde göra på tempohojen utifrån mina värden jag hade i februari. Kanske beroende på mindre kvalitativ träning på slutet, kanske beroende på för lite tid just på tempohojen?! Eller så är jag inte starkare.

Idag hade jag dock bestämt mig för att gå ut hårdare än förra veckan. 

De första nio km i motvinden fungerade det fint. Sedan gick det lite sämre när jag svängde höger och banan blev mer orytmisk. Det kändes dock naturligt då detta inte passar mig så bra.

Fram till vändningen hade loppet ändå gått fint, effekten var bra och jag låg före de allra flesta.

Efter vändet var det så ytterligare 6 km orytmiskt innan det skulle bli medvind sista 9 km. 

Jag märkte snabbt att det inte gick så bra som jag önskade, och inte heller när jag svängt in i medvinden gick det som jag ville. Effekten gick ned och kämpaglöden var inte helt på topp.

Jag slutade också hämta in på cyklister framför mig. 

Sista 3 km fick jag tillbaka lite vilja och kraft, vilket ledde till en bra avslutning.

I mål var det dock bara att konstatera att jag var för svag i dag, inte hade viljan på topp och att min snitteffekt inte var där jag önskade.

Efter loppet kom det inte upp någon resultatlista, utan det blev prisutdelning direkt. 

Det var lite olyckligt då han som fick gå upp högst på pallen fått en minut för bra tid, och borde blivit sexa. Vi får se om han får behålla vinsten trots att han inte var snabbast. Hur som helst var det inte hans fel, utan en arrangörsmiss. Lite underligt att det blir fel då vi alla har chip. Särskilt då det blev fel även i fjol på denna tävling. Även då fick den som först  var överst i resultatlistan fel tid. Då hittades felet innan prisutdelning och han rättas till.

Den verklige vinnaren var en ny bekantskap, Franz Hellberg från Hudiksvall som också är riktigt bra på triathlon. Vi fick ett snack innan loppet, vilket var trevligt. 

Han var 30 sekunder före mig och var verkligen en värdig vinnare. Starkt! Hoppas han nu också officiellt får segern.

Efter honom var David Scott från Norrtälje CK, som slog mig med fem sekunder. Det är inte ofta han får stryk. Tror det senast hände i juni 2016.

Trea var Marcus Juneholt från Östra Aros. Han slog mig med 0.3 sekunder.

Jag kom alltså fyra idag, eller om den felaktiga resultatlistan inte ändras, femma.

Jag är nöjd och missnöjd. Fjärde plats och inte snabbare än i fjol var en liten besvikelse. Samtidigt var det mycket positivt att bara vara 5 sekunder från andra plats på en bana som inte passar.

Jag hoppas också att jag har mer att ge framöver. De första brukar bli starkare ju längre säsongen går, och jag behöver hitta de 20-30 watt jag tror gömmer sig om säsongen ska kunna gå som jag önskar.

Trots att jag åker mina 60 mil hemåt med en liten besvikelse får jag ändå vara nöjd med säsongsstarten som hittills gett platssiffrorna 2, 1, 4.

Nästa helg är det Sverigecuptävlingar i Västerås. Sedan tar det paus några veckor. Tempo på lördag och linje på söndag.

Hoppas på en lite bättre bansträckning för mig, en lite starkare kropp, marginaler som går min väg och en rättvisande resultatlista. Blir det så hoppas jag vara mer nöjd nästa lördag efter tempot.

Ska nu fortsätta hemåt till minusgrader och snö!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar