söndag 18 juni 2017

6 stycken femmor och det var kalas

Igår var det vilodag från träningen. Det var ändå en mycket viktigt och bra dag. Min mamma hade bjudit släkt och vänner för att fira hennes 70-årsdag. En riktigt fin dag med världens finaste mamma.
Min fina mamma med finaste sonen.

Ja, sedan blev det också en bild på min fina familj.

Det blev hyfsat sent igår kväll och därför sovmorgon idag. Jag hade planerat att själv åka ut på intervaller under eftermiddagen. Så såg jag på klubbens facebooksida att Christoffer och Mats Svanefjord skulle köra intervaller vid 15-tiden.

Christoffer hade planerat ett bra upplägg som skulle innebära ett antal medellånga ansträngningar. Vädret var varmt, men samtidigt var det typ storm.

När vi rullade igång var det fin kantvind med. Det innebar att det skulle gå fort på den första intervallen. Mats och Christoffer körde lagtempo och jag körde själv bredvid. Nästan 4 km i nästan 5 minuter. Fort gick det. Nästan 50 km/h i snitt.
Tunt med bilder från rundan i dag. Hade fullt sjå med att ta i.

Sedan lite lugnare fram till Överbodabacken. Här skulle det bli 4 intervaller. 3 km där den första delen är ganska brant sedan planar det ut, kort utför, brantare igen och sedan på slutet kort utför igen.

Jag bestämde mig för att starta den första intervallen på ca 390 watt. Båda Svanefjords började mycket hårdare och jag sackade efter. Efter ett tag landade jag på ca 400 watt och efter en stund rullade jag förbi de andra. Det kändes bra hela vägen upp.

Tillfälle två lade jag upp på samma upplägg och nu gick de andra i rygg.

Den tredje intervallen gick de i rygg igen, men efter en stund höjde Christoffer helt plötsligt intensiteten en bra bit över 400 watt, och jag valde att också hålla den effekten. Jag bestämde mig för att hålla i intensiteten hela vägen upp och därför blev denna intervall hårdare än de första två.

Den fjärde intervallen hade jag bestämt mig för att inleda på ca 400 watt. Nu gick Mats all in och ställde sig upp och matade hårt. Jag bestämde mig för att köra på samma effekt och när de andra mattades höll jag kvar effekten hela intervallen. Nu blev det ganska så jobbigt på slutet, men det kändes ändå stabilt.

Ja, då var det bara en intervall kvar vilken innebar att på platten åter köra som på den första intervallen för dagen. Skillnaden var att nu var det rejäl kant emot. Första delen körde jag själv, men sedan kände sig Mats stekt, så då körde jag lagtempo med Christoffer sista biten. Blev lägre snitteffekt på denna intervall då du sparar en hel del av att ligga i rygg. närmare 7 minuter med ett snitt på 350 watt med förningar på ca 450 watt och ändå blev snittfarten inte högre än 32 km/h. Ja, då vet man att vinden är i toppform.

Alla tre var nöjda med dagen och vi hade alla kört på bra och fått en fin genomkörare. Vi snackade lite strunt och sedan var det bara att rulla hem i motvinden.

Riktigt bra att cykla med andra då det ska köras intervaller. Ofta kör jag lite bättre och mer fokuserat. Idag blev det alltså sex bra intervaller.

Fem femmor och räknar vi även den sista intervallen på de fem hårdaste minuterna såg effekten ut så här: 391, 402, 401, 411, 428 och 367.

Det blev med andra ord perfekt. Bra intensitet och samtidigt inte slutsålt, utan det hade fungerat med några intervaller till.

Jag har mina ordinarie cyklar på service hos Team Sportia i Umeå. Så både Tempohojen och racern hoppas jag ska komma i toppform därifrån i morgon eftermiddag. Tur att jag har min "utomlandscykel" att tillgå så det har inte påverkat träningen att jag inte haft tillgång till mina tävlingscyklar.

För övrigt hoppas jag återkomma med en spännande nyhet i samband med att jag får tillbaka mina cyklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar