onsdag 14 juni 2017

Vännäs CK körde intervaller i kvällssolen och benen svarade bra


I kväll var det dags för tisdagsträning med Vännäs CK.

Just nu är jag inne i en träningsperiodisering som innebär att jag ska få ihop rejält med mängdträning under två veckor, så därför blev det lite extra cykling både före och efter den gemensamma delen.

När det så var dags för den gemensamma träningen var det fortfarande varmt och skönt trots att klockan var 18.30.
Avslappnat innan träningen

Vi blev idag 8 cyklister som skulle ha det lite roligt med intervaller blandat med lugn cykling.
Lite trevliga snack och roligt att Lotta kom förbi som inte kunnat träna med oss på slutet på grund av problem med knäet. Hoppas hon snart är tillbaka.

För egen del var jag lite osäker kring hur kroppen skulle svara då jag börjar bli lite seg av de långa passen jag kört på slutet.

Den första intervallen gick också ganska segt, men sedan var alla intervallerna mycket bra och kroppen svarade bättre än förväntat.

Efter 10 km gemensam lugn cykling som både var uppvärmning och social tillvaro var det dags för de två första intervallerna. Vi ställde oss på led med en ordning som skulle stimulera alla att ta i. Sedan rullade en och en i väg och de bakom försökte hinna upp framförvarande cyklister. Den första intervallen var ca 2 km och den andra drygt 1 km.

Efter de två första intervallerna som båda var på slättan var det nu dags att ta sig an målbacken för Vännästrampet. Ca 2 km med en snittlutning på 4% väntade. Vi startade med fem sekunders mellanrum och sedan var det bara att mata på.

Jag startade sist och stötte snabbt ikapp Helmersson som startat näst sist. Vi rundade de flesta, men det var fortfarande en bit upp till Erik Nygren som körde starkt. Jag matade då stenhårt för att gå ikapp och sedan låg jag bakom någon sekund innan det blev hårdkörning på slutet.
Erik lite trött efter Pengsjölia

Många positiva besked i backen. Så fort har jag nog inte tidigare kört. Pulsen var inte allt för hög och känslan i benen var bra. Sedan skulle det kunnat gå ännu fortare och med högre effekt om jag inte kört med ojämn fart. Trots det blev det för mig väldigt hög snitteffekt på de ca 4,5 minuter som klättringen tog.

Utför och sedan körde vi en spurt fram till en 50 skylt.

Lugn cykling med riktning mot Bjurholm.

Därefter var det dags för den kanske tuffaste intervallen. 4 km i slakmota (3%) med målgång i infarten till Holmbäck.

Vi startade som tidigare med jämna mellanrum och sedan var det bara att jaga. Kroppen var fortfarande mycket stark och jag fick till bra tryck. Jag tog mig förbi alla och några lyckades gå in på rulle. På slutet ökade jag lite till och det kändes bra. 7 minuter med ett snitt på över 400 watt och de sista fyra minuterna var ännu bättre. Detta gav ett riktigt bra besked.


Nu var det utför och vi bestämde att de som ville skulle trycka i spets och vi rullade runt där och fick till bra snurr. Väl nere hade klungan sprängts och vi var ganska utspridda.

Nu var det bara två intervaller kvar. Först en minut med maxinsats i en relativt brant backe. Jag körde järnet från början och efter ca 40 sekunder var det slut i tanken. Höll knappt på att orka trycka de sista 20 sekunderna utan att stanna. Jobbigt och inget tryck på slutet. Mjölksyra i hela kroppen.

Vi fortsatte sex km bortåt och sedan var det dags för den sista intervallen. De som ville vara först någon del var längst fram och jag ställde mig i kön precis före de som inte ville vara först. Nu väntade ca 45 sekunders förningar och sedan gå in sist. När den sista cyklisten framför mig gjort sitt tog jag en förning på ca 2,5 minuter fram till det som skulle bli spurt och här tryckte alla på rejält.

Ja, då var dagens träning över och jag var trött. Det tror jag övriga var också och alla hade genomfört bra träningar. För de som ska köra VR på lördag är jag säker på att detta var en bra genomkörare.
Nöjda efter avslutad träning

Efter träningen rullade jag närmare två mil till och till slut landade träningen på 100 km.

En riktigt bra träning i fint väder med trevligt sällskap. Dessutom var kroppen med mig. Ja, då finns det inte mycket att klaga på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar