måndag 23 oktober 2017

Mallorca dag 7 - Försenad, misstag, fart, fläkt och hårdkörning

Så är vi inne på den sjunde dagen här på ön och resan börjar gå mot sitt slut. Två heldagar kvar när denna dag runnit bort.

I morse vaknade jag och det var helt tyst på rummet. Uppenbarligen hade Katten tyckt att jag sov så hårt att jag borde sova lite längre. När jag släntrade ner till frukostrestaurangen var dock alla kvar.

Idag hade mor och far bestämt sig för att bjuda oss alla på lunch. Det skulle bli Chinarestaurang. Trevligt.

Katten valde att inte cykla i dag utan siktar på de två sista dagarna istället.

Jag har hoppat lunchen alla dagar, då det verkligen inte behövs i och med att det blir så mycket frukost och middag.

Nu när jag skulle cykla själv och dessutom äta god lunch bestämde jag mig snabbt för att cykla på förmiddagen istället för eftermiddagen som alla andra dagar.

Det var lite tight att hinna få in cykelturen så jag bestämde mig för samma runda som jag och Katten tog första dagen. Då cyklade vi 140 minuter. Det skulle nog gå lite fortare än så, därmed skulle jag slippa stressa med dusch mm.

Upp på rummet, snabbt klar och iväg.

Jag tänkte rulla på ganska lugnt och sedan trycka på hyfsat i Bunyolabacken. Sedan medelintensivt tillbaka.

Det blev också lugnt till en början, men det är ju alltid roligt att få upp farten, så lite intensitet blev det här och där.

Så började jag närma mig Bunyolabacken och inser att jag redan cyklat ca 30 km. Jag inser då också att jag varit förvirrad. Jag har kopierat andra cykelrundan med Katten och inte den första. Den tog inte 140 minuter utan ca 185 minuter.

Aj,då. Nu skulle det bli tight att hinna tillbaka till hotellet innan vi skulle gå på vår gemensamma lunch.

Jag bestämde mig för att öka intensiteten lite uppför och sedan hålla trycket hem.

Kroppen kändes klart bättre än när jag tog klättringen dag två och det fanns ändå en del sparat.

Efter toppen hände det. Punktering! Tredje på denna resa.

När punkteringen var fixad insåg jag att nu var det verkligen till att ligga på resten av rundan. Sagt och gjort blev det tryck såväl utför, uppför som på platten hela vägen tillbaka.

Trots det fick jag inse att jag inte skulle hinna och skickade ett mess att jag skulle komma 15 minuter sent.

Trots allt var det en toppenrunda. Bra tryck, bra fart, fint väder och bra kropp. Trevligt helt enkelt. Att det sedan var strålande sol sänkte inte betyget.

Totalt närmare 79 km i dag och jag lyckades trycka ned det till 155 minuter, trots en lugn start. Ett snitt på 264 watt är ganska högt när det gick moderat första timmen. Cykeldatorn kategoriserade träningen till tempoträning+ vilket inte är vanligt i utlandet.

Jag kan också lägga till 820 klättrade höjdmetrar in i träningsdagboken. Som vanligt visade Strava för mycket höjdmetrar med sina 962!

Men sen blev jag. När jag klev in på hotellet hade precis mina extra 15 minuter i respit gått ut. Tur då att jag är snabb på att duscha. 5 minuter senare var jag klar för att gå.

Det blev alltså okej trots att jag misslyckades med att bestämma cykelrunda och hade otur med punktering.

Vi vandrade till restaurangen där jag beställde Pekingsoppa och kyckling med sötsur sås. Det smakade bra och även alla andra var riktigt nöjda med sin mat. Tack för lunchen, mor och far.

Efter lunch bjöd vi på kaffe och kaka och sedan skulle barnen bada.

Lite jobb har jag fått in här på eftermiddagen, och även flera av de andra dagarna. Jag har dock lyckats hyfsat med att få in det utan att övriga märkt något!?

Nu ska vi gå på en promenad och sedan blir det middag. Hoppas hinna bli lite hungrig innan dess.