tisdag 3 oktober 2017

Min träningsmängd 2016-2017, sedan en ny cykeldator

Ja, då var säsongen 2016/2017 avslutad.

Jag brukar räkna säsongen från första oktober till sista september.

Även om nu säsongen 2017/2018 börjat har jag ännu inte rullat igång på riktigt. Det väntar jag med tills nästa vecka.

Vi börjar med en sammanfattning av året  som varit.

Många av er fokuserar på cyklade mil, och vilken snittfart ni klarar att cykla. Där ligger inte mitt fokus. I stället tittar jag träningens inriktning och omfattning. Det blev många timmar och bra kvalité på träningen under året.

Den som ändå vill titta på cyklade mil, så blev det i jämförelse inte så många. Det beror främst på att jag cyklat så pass mycket inomhus där jag inte samlar några mil alls och sedan har jag mycket tid utomlands i bergen och där samlas milen ganska så långsamt. Sammantaget blev det 1114 mil och min snabbaste snittfart under en minst 20 km lång sträcka var 45,9 km/h.

Totalt blev det 201 timmars träning på trainern under året som gått. En hel del tid har alltså ägnats i garaget, särskilt under perioden december-februari. Det kanske inte alltid är fantastiskt med inomhusträning i ett garage, men det är en förutsättning för att det ska bli roligt när säsongen börjar.

41 timmar har ägnats på min MTB och all denna tid har skett i oktober och november. Alltså efter att jag varit tvungen att ställa undan racern, men innan det blivit väldigt kallt ute. Det har alltså egentligen inte handlat om MTB-cykling utan snarare cykling på grusväg i samband med att det inte går att cykla racer.

Det blev 225 timmar på racern eller tempohojen under säsongen från slutet av april till sista september.

Slutligen var jag som vanligt på ett antal cykelresor utomlands under försäsongen. Där blev det totalt 135 timmars träning.

Ja, sedan blev det också 14 timmars träning som inte var cykling.

Jag kan konstatera att jag aldrig tidigare tränat så mycket under ett år, 615 timmar. För kommande säsonger är det inte möjligt att fortsätta öka träningsmängden, utan nu handlar det om att få ut ännu mer av varje träningstillfälle.

De senaste åren har min träningsmängd utomlands uppgått till 20-25% av min totala träningsmängd under året. Det är helt klart att mina cykelresor utomlands är av avgörande betydelse för mina prestationer inom cykling. Jag behöver alltså fortsätta med dessa eller sänka min ambitionsnivå och mina förväntningar på resultat. Det gynnar alla cyklister att åka på träningsläger, men för oss som bor i norr och inte kan cykla på racer eller tempohoj under ca 6-7 månader av året är det extra viktigt. Som kuriosa kan jag säga att när det var tävlingspremiär i Barsebäck i år var det 6,5 månader sedan jag senast cyklade utomhus här i Västerbotten.

Min cykling under säsong är bara ca 1/3 av den totala träningstiden under året och det är ju ganska intressant att min försäsongsträning uppgår till hela 370 timmar, eller ca 60% av all träning under året.

Ja, nu har ni fått en liten bild av hur mycket jag tränar. Men som vi alla vet säger detta bara en liten del. För i slutändan handlar det om så mycket mer än träningsmängd. Det handlar om att få så hög effekt som möjligt utifrån mängden träning och här är det viktigt att hela tiden analysera vad du gör och hur det går.

Tittar vi på hur min träning ändrats när jag de senaste åren ökat träningsmängden kan jag konstatera att tiden i pulszon 3, 4 och 5 är likartad med tidigare år. Däremot har jag mycket mer träningstid i zon 2.

Samtidigt som mängden tid i de högre pulszonerna inte ökat har jag kört lite hårdare i år när jag väl tryckt på. Trots att jag ställt upp min FTP 2017 i relation till 2016 har mer träningstid legat över FTP.

Totalt blev det ca 42 timmar på effekter över 355 watt (ca 4,5 watt/kg) och ca 120 timmar på 300 watt eller mer. Med andra ord har ca 20% av träningstiden varit halvhård eller hård.

Med andra ord har jag under denna säsong kört lite hårdare när jag ska köra hårt och har dessutom fyllt på med mycket tid med lägre insats.

Idag fyller Katten år och självklart bidrog jag med en cykelpryl som hon önskat. Katten är nu stolt ägare av en Polar M460.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar