tisdag 7 november 2017

Livet kan vara hektiskt ibland

Tillvaron är ofta ganska hektisk om du ska få in familj, arbete och träning i vardagen. Åtminstone är det så för mig.

Ett exempel är gårdagen där jag först arbetade hela dagen. Gick in genom ytterdörren hemma och började laga middag. Allt gick på i bra fart.

När middagen var klar kastade jag på mig cykelkläder för att cykla ute. Någon hade skrivit in 2 timmars träning i går på mitt träningsprogram, men i detta läge rymdes bara en timme.

En timmes träning och sedan gemensam middag inom fem minuter efter avslutad cykelrunda. En god middag senare var det dags för en snabbdusch och ombyte. Sedan in med sonen i bilen och avfärd till Vännäsby för sonens volleyboll.

När jag lämnat sonen åkte jag till mor och far på kaffe och Katten kom dit med Sirap (hunden). Vi satt och pratade och fikade tills Volleybollträningen var nästan slut.

In i bilen och till Vännäsby för att hämta sonen och sedan hem igen.

Därefter lite familjetid.

Så skulle Katten och sonen gå och lägga sig, medan jag ju hade en timme kvar på mitt träningsprogram för dagen. Ombyte och in i garaget för 70 minuter trainer.

23.00 var träningspasset klart. Därefter dusch, fika och lite jobb inför dagens arbetsdag.

För att komma ner i varv tittade jag sedan lite på tv innan jag gick i säng en bra bit efter midnatt.

Ja, så kan en dag se ut.

Vad gäller middagen för dagen var det Sallad med asiatisk tonfiskröra på menyn.
Vi är nu alltså inne på vecka två av vår meny som sträcker sig fram till nyår och åter får maten högt betyg. Dessutom spännande varje dag då du inte tidigare ätit den maträtt som serveras.

Träningen då? Ja, timmen utomhus kördes på asfalt men med MTB som har däck med stora och många dubbar. Det var mörkt ute så jag såg aldrig cykeldatorn, men hade bestämt mig för att efter att ha börjat lugnt i ca 10 minuter köra ganska så hårt i 40 minuter och 10 lugna minuter på slutet. Jag lade mig just under där mjölksyran börjar fylla musklerna. Släppte av lite när jag kände mjölksyran blev tydlig och tryckte på lite mer när jag kände det var en bra bit i från. Det blev en bra timme.

Intressant för övrigt att se hur mycket långsammare du blir med en tung MTB som har 26 tum stora däck med väldigt många dubbar. Snittfarten blev endast 28.5 km/h medan insatsen hade inneburit ca 40 km/h på racern. Jag som gillar fart gillar förstås racer bättre. Dock känns det i  alla fall lite snabbare när det är mörkt och vägen endast lyses upp av lampan på cykeln.

Det andra cykelpasset innan läggdags innehåll 40 minuter med distansintensitet och 30 minuter MAF. Snitteffekten för MAF (för mig 140 i puls) var lägre än vad den är när min aeroba kapacitet är när den ska, så det blir nog en hel del MAF framöver. Det landade på drygt 280 watt under 30 minuter vilket gör att det saknas drygt 20 watt. Men det ska vi nog kunna rätta till bara jag får ha kontinuitet i träningen.

Ja, du rullar vi vidare då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar