lördag 23 december 2017

Intervaller som inte var någon lek, och lilla julafton

Idag är det dagen före julafton och en dag av fixande inför morgondagens julafton här på Stamvägen. Men det är också dagen då vi haft jullunch och lilla julafton hos mor och far. Ja, sedan är det förstås också dag 2 av 10 i mitt intervallblock vad gäller träningen. Slutligen har vi en tradition i familjen av julmys kvällen innan julafton.

En späckad dag  alltså, och en dag som kräver planering.

Vid elva skulle vi vara hos mor och far och innan sju i kväll skulle vi då ha varit där, fixat middag, och förberett allt som behöver göras inför morgondagen. Vid en snabb bedömning av läget insåg jag att den träning som skulle göras i dag behövde genomföras innan vi for till mor och far.

Katten hade redan planerat att åka på yoga på morgonen och sonen skulle ut på pokemonjakt samtidigt som han skulle gå ut med hunden. Jag passade då på att gå in i garaget för dagens, som det skulle visa sig tuffa tillställning.

Det blev i stort sett så att jag vaknade, bytte om och satte igång med träningen. Ingen frukost alltså innan träningen. Nu var det en kort träning, men det är klart att det kan ha spelat in att det blev rejält jobbigt.

30 minuters uppvärmning med 3 stycken 30-sekundare på ca 450 watt för att väcka kroppen inför intervalldelen.

Därefter väntade 3 x 5 minuter med 8 minuter lugnare cykling mellan intervallerna. Allt skulle avslutas med 10 minuter lugn cykling på slutet.

Jag insåg att det skulle bli tight med att hinna bli klar till utsatt tid hos mor och far, men det fick gå.

Det var med viss oro jag närmade mig intervalldelen då jag brukar vara seg på morgonen och dessutom skulle intervallerna genomföras på relativt hög effekt för att vara på försäsongen.

Målet låg på 380 watt och vilan på ca 220 watt.

Redan en minut in första intervallen kändes det segt och dessutom hade jag svårt att hitta en utväxling som gjorde att jag hittade "rätt kadens". Jag bestämde mig för att köra lite till, men tankar kom om att jag kanske kunde köra intervallerna på eftermiddagen i stället. Ingen bra tanke precis.

Jag höll i 2,5 minuter och då var det ju bara hälften kvar. Det borde alltså gå. Jag rullar i mål på första intervallen och avslutar den med hög puls. En snitteffekt på 386 gör att det känns ok, och jag hoppas benen hinner piggna till innan det är dags igen.

Ligger på ca 220 watt i 8 minuter, och pulsen är lite högre än vad den kanske borde. Finns nog flera orsaker till detta.

Så var det dags igen, och denna gång hittade jag direkt rätt vad gäller kadensen. Det gjorde att det kändes lite stabilare, men fortfarande med stor ansträngning. Ja, inte går tiden så fort heller. Ännu högre puls denna intervall och jag ligger på 95% när jag rullar i mål på en snitteffekt på 393.

8 minuter på 220 watt och så på den sista intervallen. Redan efter en minut av de fem minuterna var jag uppe pulszon fem och väl i mål hade jag bara 8 pulsslag kvar till maxpuls. Samtidigt kändes det tuffare i benen än i andningen.

Jag var riktigt nöjd när jag skar mållinjen och klarade målet för dagen att köra tre stycken femminutare med  den effekt jag önskade och med distansintensitet mellan intervallerna.

Den sista intervallen landade på 395 watt och en snittpuls sista 4 minuterna på drygt 93%.

Sedan väntade 10 minuter för att köra ur benen innan det var dags att kasta sig i duschen och hasta iväg. Ja, vi var alla tre ute i sista sekunden, men så kan det vara ibland.

Jag summerar ett kort men hårt pass på 75 minuter.

Nu har vi nyss kommit hem och nu väntar fixande och donande fram till middagen för sedan väntar då julmyset.

I morgon hoppas jag få in lite intervaller och sedan julfirande hemma hos oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar