lördag 23 december 2017

Julbak, tävling och intervaller fram till nyår

Idag tog jag julledigt och endast några få timmars arbete stod på programmet.

Istället handlade dagen främst om förberedelser inför julafton då vi förhoppningsvis ska bidra till att 13 personer får en riktigt bra jul hemma hos oss.

Igår stod det handling på schemat, så i dag handlade om lite finlir. För det första har jag komponerat två olika frågetävlingar till julafton. Så nu blir det en individuell tävling, en lagtävling och en julklappslek. Ja, sedan ingår det förstås en hel del fika och mat också.

Jag och Melvin har bakat pepparkakor och sedan kastade jag ihop ytterligare två kaksorter till julaftonsfikat.

Traditionen bjuder glögg och sedan rejält med fika till Kalle. Inte läge att brytas, helt enkelt.

Efter lite mer fixande av olika slag tittade vi på lite Ack Värmland. Sedan var det dags för att rulla benen efter två vilodagar.

Ursprungligen var det tänkt att det bara skulle bli en vilodag, men ni som läste mitt senaste inlägg vet att jag klantade mig och slog knäet. Med en extra vilodag är dock knäet tillbaka i cykelskick.

Idag var också första dagen av mitt intervallblock. Det innebär att på programmet står det någon typ av intervaller varje dag fram till och med nyårsafton.

Dag ett av 10 började dock ganska så försiktigt med bara ett kortare block där jag matade på.

En uppvärmning med 3 stycken 30-sekundersintervaller för att väcka kroppen och sedan väntade då intervallerna. 30 sekunder hårt och sedan lugnare 30 sekunder. Detta skulle upprepas i 10 minuter.

Jag siktade på ca 470 watt på den hårdare delen och ca 230 watt på den lugnare delen. Benen kändes hyfsat pigga efter några vilodagar, så det fungerade fint hålla detta hela vägen. En snittpuls på 88% under de 10 minuterna och en snitteffekt på 348 watt. Normaliserad effekt på ca 370 watt.

Ja, sedan lugnare igen tills jag klev av cykeln efter att totalt cyklat 67 minuter. Ja, då var vi igång. Träningspassen kommer inte vara längre den närmsta tiden, däremot blir det lite mer intervalltid än idag.

I morgon rullar vi alltså vidare med intervaller, och sedan ska vi till mor och far på jullunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar