torsdag 4 januari 2018

Intervaller för att bli en bättre cyklist, del 4 - Vad ska jag utgå från: FTP, Maxfemma eller puls?

Jag delar under veckan ett träningsprogram med inriktning på intervaller. Ett inlägg varje dag och totalt blir det tio träningar som genomförs i en följd, eventuellt med några vilodagar inbakade.

Jag har fått många glada tillrop och positiva kommentarer. Jag har också fått flera bra tips.
Några av dessa handlar om de första träningarna och hur hårda eller lösa passen är.

Utifrån det kommer här ett bonusinlägg och jag kommer även att korrigera tidigare och kommande inlägg för att bli tydligare och göra det lättare för er att hamna rätt i intensitet på intervallpassen.

Jag har hittills valt att i beskrivningen av varje träning utgå från FTP då de flesta är bekväma med vad det är och de flesta av er som kör utifrån effekt har koll på.

Dock kan det i vissa fall då bli lite fel. Är din effektprofil sådan att du har väldigt hög FTP i relation till vad du klarar på kortare insatser så kan insatsen bli för hög om vi utgår från FTP.
Port de Valdemossa. En trevlig och brant stigning som kräver en hel del kräm i kroppen.

Är effektprofilen omvänd vilket innebär att ditt FTP är relativt sett låg i förhållande till vad du mäktar med på kortare insatser kan detta träningsprogram uppfattas allt för lätt.

För att hitta rätt har jag nu valt att tillföra en extra referens som innebär att jag beskriver ungefär hur många procent av vad du kan maxa på en femma du ska ligga på under intervallerna.

Dubbelkolla gärna så att du ligger rätt när du kör utifrån effekt och kanske är osäker om du ska följa FTP och/eller 5 min max. Kolla då på infon på de olika programmen där det står vilka pulsnivåer du bör ha i vilka skeden. Ligger du där så är effekten bra. I annat fall kan du behöva korrigera.

Jag kommer nu att korrigera redan utlagda och kommande träningar för att underlätta för er. Hoppas det uppskattas och hjälper er till ännu effektivare träning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista