måndag 5 februari 2018

249 minuter tröskelträning, och kanske för mycket vila?

Jag är mitt inne i ett tröskelblock som ska bestå av 7 träningspass fyllda med olika trösklar och dessutom ett styrkepass.

Min plan var att genomföra dessa åtta pass på 10 dagar. Då jag har en verklighet och ett sammanhang som inte innebär att jag tränar på heltid är det mycket att ta hänsyn till när jag och de flesta andra tränar. Det innebär att jag då och då får planera om.

Jag hade en tanke om vilka dagar det skulle bli vila, men redan i början var jag tvungen att ta en extra vilodag och det har inte varit möjligt att istället träna i fredags eller i dag då jag ursprungligen hade vilodagar. Det innebär alltså att om jag får till träningen nu tisdag och onsdag blir blocket 11 dagar och inte 10 dagar långt. Det är i sig inget problem, men har jag inte tydliga planer från början kan det bli nästan vad som helst.

Nu hör det inte till vanligheterna att jag på nio dagar har 3 vilodagar, men rullar det bara på framöver blir det bra.

Samtidigt är detta tröskelblock ganska belastande för kroppen, så det är inte ens säkert att det är negativt med den extra vilodagen.

Jag har alltså genomfört ett styrkepass där det blev 10 intervaller på ca 15 sekunder och en kadens på 40. Att gå max med så låg kadens är rejält jobbigt faktiskt.

Sedan har det alltså hittills blivit 5 tröskelpass. Hittills 249 minuter effektiv intervalltid där jag i snitt legat på 330 watt, vilket jag uppskattar till ca 90% av FTP.

På träningspassen med mindre intervalltid och/eller längre vila mellan intervallerna har jag legat närmare 340 watt och på de längre passen/kortare vilan har jag legat mellan 325 och 330 watt. 

Snittpulsen under de 249 minuterna har legat på 154 (85%). 200 minuter i pulszon 4 och 49 minuter i pulszon 5. Det innebär att ca 80% har legat i pulszon 4 och 20% i pulszon fem vilket är precis enligt plan.

Hittills ca 12 timmars cykling sedan tröskelblocket började och av dessa alltså drygt 4 timmar av effektiv tröskeltid.

På de två sista passen är planen att intensitet och puls ska vara likartad som de första passen. Finns det intresse är det inte omöjligt att ni får de åtta träningspassen som ett träningsprogram för tröskel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista