tisdag 6 februari 2018

Att träna hjärnan för att komma över dina trösklar

Jag har visst tränat idag. 

Men först arbete och därefter ett besök hos mor och far. Middag och familjetid.

Sedan var det alltså dags för träning och kanske kan du tycka att det låter enformigt. Det stod nämligen tröskel på programmet i dag. Men i och med att jag periodiserar träningen på ett tydligt sätt blir det mycket av samma under en period. 

Men samma är det ändå inte. Målet är att träna samma kvalitéer och samma inriktning på träningen, men den kan ändå se helt olika ut.

Idag var det alltså åter trösklar, men på ett helt nytt sätt mot de tidigare träningarna i blocket.

Efter 20 minuters uppvärmning var det dags för intervaller. Idag 8 stycken på 6 minuter vardera. 

Första minuten i de högsta delarna av tröskelintensitet och sedan fyra minuter i de lägre delarna för att avsluta med en minut som liknade den första. Därefter 4 minuter kring 60% av FTP. Därefter dags för nästa sexa.

Det är underligt hur det mentala spelar in. I vanliga fall brukar jag tycka det känns ganska så tufft att köra sexor som i dag på i snitt mellan 355 och 360 watt. Men nu har jag ju en massa träningar i rad kört längre intervaller och med kortare vila, så på något sätt lurade jag hjärnan att detta inte var så tufft. 

Ja, vi vet ju att en viktig del av träningen är att lura/träna hjärnan. Att förflytta tillfällena när hjärnan säger till oss att ta det lugnt och vila. Tidpunkten och omfattningen av när hjärnan tänker att nu gör det för ont i ex benen förflyttas också.

Nej, jag ska inte säga att det inte var jobbigt, eller att jag inte behövde koncentrera mig för att inte effekten skulle gå ned. Men intervallerna kändes kortare och vilan längre än när jag annars kör ungefär så här.

På de två sista sexorna blev det ungefär en halv minut i slutet i pulszon fem, i övrigt pulszon fyra de övriga 47 minuterna. En snittpuls för de 48 minuterna på 85%. 

Skoj när träningen flyter på. Särskilt när det övriga livet just nu har många utmaningar som gör det lite svårt att få ihop tillvaron. Det blev två timmar nöje idag som förhoppningsvis bidrar till att jag blir en bättre cyklist och får lite mer kraft till livet.

I morgon rundar jag av tröskelblocket och mot slutet av veckan är det inte otroligt att ni får ett förslag på träningsprogram när det gäller trösklar. Det har nämligen varit många som hört av sig och önskat det, och får jag bara ihop tiden för att sammanställa det så vill jag självklart bidra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar