måndag 12 februari 2018

Provade Kim Magnussons styrkeintervaller

Vilken otrolig skräll och fantastiskt roligt när vi ser sådana överraskningar. En av de största tjusningarna är just att vi aldrig riktigt vet hur det går. I bland skräller det till och då kan en svensk som många inte ens kände till ta ett OS-silver.

Själv är jag riktigt nöjd att jag åkte hem under lunchen och fick se hela loppet. Riktigt spännande och rörande.

För egen del har jag inte haft några större framgångar i dag, men jag har i alla fall tränat.

Jag är som många vet inne i ett mängdblock som startade för tre dagar sedan. Så inriktningen är lugnt och länge, styrkeintervaller och cykelstyrka.

Lördag och söndag blev det då 3,5 timmar respektive 3 timmar lugn cykling på trainern. Idag kortade jag passet till drygt två timmar.

Men idag var det också dags för lite styrkeintervaller vilka främst syftar till ökad uthållighet.

Jag brukar ju outa mycket av min träning och uppmana andra att prova. Självklart är jag själv öppen för att prova det andra tränar. I alla fall så länge det ligger i linje med mina mål.

Idag stod det alltså styrkeintervaller på programmet. Idag valde jag att stryka mina egna pass och helt enkelt låna Kim Magnussons pass som han nyligen tipsat om.

3 minuter på ca 60 i kadens och 85% av effekten du klarar i en timme (FTP). Därefter två minuters lugn cykling.

Detta brukar Kim upprepa 18-20 gånger.

Jag tyckte det skulle vara intressant att känna hur detta pass skulle upplevas.

20 minuters uppvärmning och sedan körde jag igång.

De inledande treorna kändes ganska så lätta och pulsen steg inte särskilt högt. Men samtidigt förstod jag att tiden säkert skulle ta ut sin rätt.

Pulsen gick de första 8 intervallerna bara upp i övre delen av pulszon 3 i treorna och ner till lägre delen av pulszon 2 på vilan. Men allt eftersom började det ändå kännas av i benen.

Sakta men säkert steg pulsen och benen blev lite tröttare. Det kändes ändå väldigt balanserat hela passet och det var först vid 18 intervallen det började ta emot i benen. Dock inte mer än att jag kunnat köra ganska många fler intervaller än de 20 som genomfördes, och effekten faktiskt var lite högre mot slutet.

Jag hade planerat för 60 i kadens och drygt 300 watt. Nu blev det ett snitt på 64 i kadens och 311 watt. Vet inte exakt hur hög min FTP är just nu men det landade någonstans kring 85% av FTP.

Vad jag tyckte om denna träning? Ja, det är faktiskt lite svårt att bedöma. Jag behöver nog ett dygn för att känna hur mycket det tog på benen. På något sätt kändes det lite för lätt under intervallerna och det tog ganska lång tid för att rulla igenom alla intervaller (100 minuter). Samtidigt kan nog detta vara att sätt som ger bra effekt på benen utan att bli riktigt sluten.

Ja, jag väljer att avvakta med en recension och konstaterar bara att jag körde 60 minuter på i snitt 311 watt och en kadens på 64 och att det kändes okej. Med vila mellan intervallerna, uppvärmning och avslut landade det på 135 minuters trampande.

Ja, då tränar vi vidare och jobbar för att få loss tid för att njuta av mer OS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista