lördag 3 februari 2018

Tröskelblockets nyckelpass var en ganska jobbig tillställning

Mycket tröskelträning i veckan, men också lite mer vila än vanligt. I onsdags stod det träning på programmet, men av olika anledningar fanns inga möjligheter att träna.

Planen var då att byta vilodag och träna igår när det egentligen var vila. Det fanns dock en anledning att jag ursprungligen hade planerat veckans vilodag till fredag, så jag fick även igår ge upp tanken om träning.

Tur då att det blivit bra tröskelpass sedan detta block började i söndags. Jag är helt klart nöjd med träningarna som blivit av söndag, måndag, tisdag och torsdag.

Idag var det så dags för detta tröskelblocks monsterpass. På programmet stod 150 minuters cykling och av dessa skulle totalt 80 minuter av dessa bestå av tröskelintervaller. Det hör inte till vanligheterna att jag satsar på så mycket tid med intensitet under samma träningspass.

20 minuters uppvärmning och sedan var det dags. Jag siktade lite lägre idag vad gällde intensiteten, då intervallerna var längre och även den totala tiden. Planen var ca 325 watt per intervall, oavsett intervallens längd.

Som förra passet började jag med längre intervaller och de blev sedan allt kortare. Vilan var kortare i början av passet och sedan lite längre. Min erfarenhet av det upplägget är att pulsen i snitt då kan ligga lite högre under träningspasset utan att benen stumnar.

Jag rullade igång med en tjuga. Känslan var så där till en början och intensiteten och pulsen gick ned efter några minuter. Jag bestämde mig dock för att försöka hålla min plan och efter en stund kändes det bättre. Trots en dålig start landade jag exakt på målbilden för tjugan, dvs 325 watt. Nu följde fem minuter riktigt lugn cykling innan det var dags för intervall två på 16 minuter. Det är förstås inte utan ansträngning du kör två 36 minuter tröskel under 41 minuters cyklande, men känslan var ändå ganska så bra och så kändes det under större delen om vi räknar bort början av tjugan.

Nu var det 4 intervaller kvar och vilan mellan varje var också lite längre. 14, 12, 10 och slutligen 8 minuter på ca 325 watt och det kändes väl avvägt. Sista åttan tog det emot en del, men inte så mycket att det kändes som att upplägget var i överkant. Vi får se i morgon då det ska bli lite mer trösklar. Havererar det, ja då hade jag fel.

Hur som helst blev det just under 2 timmar varav 80 minuter med intervaller. Snitteffekten mellan 323 och 325 och kadensen 93 och 94. Lite lugn cykling på slutet och sedan var jag i mål för dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar