söndag 8 april 2018

Ryggproblem - allt annat än bra

Ja, det var ju länge sedan jag var lite negativ på bloggen. Anledningarna till det är förstås att jag inte haft så mycket att klaga på, men också att jag försöker hitta konstruktiva vägar ur de utmaningar jag hamnar i.

Jag har haft en riktigt bra försäsong där jag fått träna som jag velat. Inga uppehåll på grund av sjukdom eller skador. Det är faktiskt första gången det är så. Det är förstås inte säkert att jag för det är bättre i år, då det i vissa lägen kan vara bra med uppehåll, men framför allt handlar det om vilken träning du gör och hur kroppen svarar. Som vanligt är det lite nervöst inför säsongen att få ett kvitto på hur det verkligen ligger till.

Nu har jag dock fått problem. Jag har ont i ryggen och det strålar ned i rumpmuskler och ner i benen. Jag har i grunden en problematisk rygg, men det har ändå kunnat hållas i schack i flera år nu. Nu har jag dock rejält ont och kroppen är stel som bara den. Har typ blivit 20 år äldre på några dagar.

Jag har haft lite känningar, men tänkt att det går över. I tisdags började det dock på riktigt. Sedan dess har jag inte kunnat genomföra riktigt träning och i stället har det mesta handlat om stretching och annan rehab. Jag brukar få en låsningar i ryggen, och så är det nog även denna gång.

Jag har provat rulla lugnt på racern en stund för att mjuka upp och sedan har rehab startat. För stunden kan jag överhuvudtaget inte cykla på tempohojen utan att det strålar ned i benen och musklerna drar ihop sig.

Efter genomförd rehab har jag smort in mig med värmande liniment och tagit inflammationshämmande.

Så i går kväll fick jag till slut loss det lite i ryggen så jag tror att det släppte hyfsat. Nu låser det igen lite till och från, vilket det brukar göra när det är sämre.

I kväll gjorde det för första gången inte så ont på racern när jag rullade lugnt inför stretchingen, men det är långt ifrån bra. Hade det varit tävling i dag hade det inte varit aktuellt att starta.

Nu är det en liten kamp mot klockan då det är tävlingspremiär på lördag. Dessutom på tempo. Risken finns att det blir DNS.

Jag planerar att få till en behandling av ryggen, men det blir klurigt i veckan, då jag åker söderut redan på tisdag morgon för arbete.

Om det inte vore nog med detta rosslade kroppen ihop i förrgår och nu är jag dessutom förkyld.

Ja, det blir ju förstås ingen träning i veckan på grund av ryggproblemen, så nu är det bara att hoppas att förkylningen blir kortvarig och att ryggen skärper till sig. Blir det så att jag får ställa in är det inte hela världen, bara detta problem inte blir långvarigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar