måndag 30 april 2018

Snabbcykling, rekord uppför Hössjöbacken och en kyla som biter

Idag var det åter dags för ett distanspass. Dock var det så att vi inte kunde rulla längre än 10 mil då det var tider som skulle passas och det kändes ju bra om alla kunde rulla med hela vägen.

Idag blev vi 4 stycken från Vännäs CK och dessutom Jonas Degerman från Gimonäs CK.

Upplägget för dagen var att ta oss från Vännäs till Hörnefors via Mosjö.

Det var ganska kallt, men strålande sol hela vägen. Det flöt också på bra. Alltid roligt när det rullar på lätt. Min plan på utvägen var att få till två intervaller. Jag valde att köra den första där det mest gick utför. Jag kunde då trycka bra effekt, samtidigt som det inte är svårt att rulla med. Lite senare blev det en intervall till där det var lättåkt, men inte bara utför.

Alla andra hade också bra fart när de låg i spets, så vips var vi i Hörnefors.

Där blev det fika och en ganska lång paus innan vi skulle ta oss tillbaka till Vännäs. Detta via Hössjö.

När vi kom ut höll vi på att frysa ihjäl. Solen var borta och det var väldigt mycket kallare i Hörnefors än vad det varit i Vännäs. 7 grader på termometern och typ dimma. Inte varmt alls.

Men bara ca 5 km närmare Vännäs klarnade det upp och sedan var det åter sol. Det blev också några grader varmare.

Jag hade peppat igång Erik som nu tog två långa förningar som gjorde att värmen i kroppen åter gick upp. Vi rullade rent allmänt på bra ända fram till Hössjö.

Så var vi framme vid den enda riktiga klättringen på rundan. 3.6 km uppför Hössjöbacken.

Min plan var att köra tröskel som på de andra intervallerna. Jonas Degermans plan var något helt annat fick jag höra i efterhand. Han skulle ta KOM uppför stigningen.

Jag tog hans hjul när han drog i väg. Jag tittade på effektmätaren och insåg att jag låg på ungefär 500 watt och det på hjul. Jag låg på hjul ett tag, då jag tänkte att han snart skulle släppa av. Jag ville inte maxa någon längre tid i dag, då det inte alls låg i min träningsplan.

Jag kände att jag skulle kunna gå med hela klättringen upp, men att jag nog skulle få göra en maxinsats för att lyckas. Jonas är verkligen imponerande stark, då jag alltså skulle behöva maxa trots fördelen av att gå på hjul. Men jag skulle ju inte maxa idag, så när jag legat två minuter på nästan 500 watt, så släppte jag av och väntade in Erik och cyklade med honom resten av klättringen.

Jonas han tryckte på hela vägen upp och tog ett imponerande KOM helt utan draghjälp. I snitt 34 km/h de 3 km uppför och en tid på 5.16. Snitteffekten landade på 454 watt.

Uppe på toppen väntade vi in alla. När vi sedan susat utför och svängt höger mot Vännäs tog jag och körde ytterligare en 10 minuters intervall i spets. Ja, sedan var det inte så långt kvar innan vi åter var i Vännäs.

Det blev en trevlig och bra runda även idag. Det rullade på snabbt så det blev lite mindre träningstid än vad jag trott/planerat. Ca 2 timmar 45 minuter på 100 km. Men i och med att jag nu tränat 7 dagar i rad och ska träna i morgon också, så var det nog ganska lagom.

Det blev ett bra pass med 26 minuter mellan 91% och 106% av FTP och 23 minuter på mer än 106% av FTP. Sedan resten av tiden på distansintensitet. Precis enligt plan.

De senaste sju dagarna räknar jag in 14 träningstimmar och 500 km. En hel del tid av träningen med bra kvalité. Verkligen behövligt efter så lite träning före det.

I kväll lite grillat och kanske en majbrasa. I morgon lite fixande och trixande och testande av nya inställningar av tempohojen. På kvällen intervaller med Vännäs CK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar