fredag 18 maj 2018

Swecup i Vänersborg: tankar om GP och Linje

Idag har jag åter siktat mot södern. En lång resa med en hel del jobbsamtal och planering (ja jag kör handsfree).

Framme i Vänersborg där helgens Swecup äger rum checkade jag in och gjorde mig klar för att rulla söndagens linjebana.
Jag fick se en väldigt fin miljö och vädermässigt visade sig Vänersborg från sin bästa sida.
Tre varv på en 28 km lång bana där det är en längre stigning efter ca 7 km. I övrigt platt eller böljande.
En fin bana och fin miljö Däremot var vägunderlaget inte på topp. På väldigt många ställen var det potthål och andra skador på vägen. Helt klart en riskfaktor.
Vägen är ofta ganska smal, men mot slutet av varvet är den i stället väldigt bred.
Om banan är tillräckligt tuff för att en utbrytning ska lyckas? Ja, inte helt omöjligt. Sedan är det så att raksträcka med bred väg och vind de sista 7-8 kilometerna fram till mål kan förstås göra att det blir svårare.
Inte fullt lika många deltagare som tidigare lopp, så jag hoppas det inte blir lika trångt och stökigt.
Efter att ha rullat igenom linjebanan tog jag bilen in till Vänersborg centrum och körde igenom Grand Prix banan för i morgon. 1,2 km med väldigt många 90-graderssvängar. Inga längre raksträckor och bitvis mycket smalt. Loppet går till så att vi först kör 25 minuter och när den tiden är över är det två varv kvar till mål.

Ja, GP är förstås osäkert för mig som inte är så teknisk och saknar en del mod. Vi är dessutom många cyklister till start och vad jag förstått behöver du vara långt fram redan från början. Det brukar inte vara min starka sida.

Intressant ändå att prova GP. Det blir som mest en gång per år för mig, då några sådana lopp inte finns i norr. Söderut är det många GP så jag gissar att merparten av motståndet har högre kvalité och mer erfarenhet. Men ska man bli bättre är det bara att träna helt enkelt.

Vi startar i morgon 13.15, och förhoppningsvis går det ok och blir en bra trigger inför söndagens linjelopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar