torsdag 18 januari 2018

Gran Canaria - Lyckad rehab, inget har jag lärt mig, inte så snabb som jag trodde, och ett rekord

Då de första tre dagarna här på ön gett mig känningar i båda höfterna och väldigt stela lår var det med viss oro jag tänkte på resten av träningsresan. Skulle verkligen vara tråkigt att inte kunna cykla, då det är huvudanledningen till att jag är här.

Jag gjorde mitt yttersta för att vända den negativa trenden. Det innebar att jag åt och drack lite extra i går. Kroppen behöver ju sådant för att helas. Dock inte för vikten, men det får bli en senare fråga.

Sedan blev det stretching av höftböjarna, framsida lår, rygg, ljumskar mm. Massage på det. Ja, sedan stretching igen innan jag skulle sova. Lite voltaren också på valda platser.

Förutom det gjorde jag inte många knop från tre på eftermiddagen tills jag vaknade idag.

Nu på morgonen kändes det bättre, men långt ifrån bra. Det blev frukost och sedan linnement och lite mer stretching.

Jag hade dock en olustkänsla i kroppen. Den bottnade nog mest i oron att det skulle börja göra ont efter några minuters cykling.

Ja, hur som helst hade jag en ursprungsplan för dagen som jag tänkte hålla om kroppen höll.

Den planen innebar att jag rullade österut efter kusten. Ni som varit på ön och cyklat den vägen vet att det typ alltid är storm emot om du cyklar österut. Nu var det dock inte så första 10 km vilket var skönt.

Ännu skönare var att kroppen kändes ok. Jag tog det dock lugnt ända fram till El Doctoral. Även om det inte gick att köra hur lugnt som helst då stormen började innan jag efter 22 km skulle svänga vänster sikte mot Santa Lucia.

Innan du kommer ut ur byn börjar det gå uppför. Först ca 2 km med några procents lutning och sedan börjar den riktiga klättringen med 3,1 km och 6% lutning. En trevlig väg med serpentiner tar dig upp till en avtagsväg där du svänger vänster om du ska till Santa Lucia och höger om du ska fortsätta mot Ingenio.

Jag tog höger, men planerade att cykla via Santa Lucia. Jag skulle nämligen ta en omväg upp. En väg jag faktiskt aldrig cyklat. Lite underligt faktiskt då jag cyklat de flesta vägar, men den här har ofta varit avstängd.

Men innan dess var det dags för lite böljande väg i cirka 10 km. Har du inte cyklat här, gör det. Det är en riktigt fin och snirklande väg med fin utsikt. Ja, det finns i och för sig ett hål i vägen där jag i fjol körde ned i och fick punktering.

I dag såg jag att jag började närma mig vägavsnittet med det stora hålet. Jag undrade exakt vart det var, och pang hade jag kört ned i det med framhjulet. Inget lärande här inte! Men denna gång hade jag tur och det blev ingen punktering.

När så 10 km av fin cykling var avklarad, så kom jag till avtagsvägen där det stod Temisas. Här svängde jag vänster med sikte mot Santa Lucia. Du kan också köra rakt fram här om du vill fortsätta med lite böljande väg och sedan ganska så platt med fin beläggning. Men jag valde alltså vänster.

Jag hade hört att det skulle vara några rejäla klättringar efter denna väg och det var det. Sedan fick jag dessutom som bonus rejäl motvind första delen av klättringen. Det var nämligen mycket öppet och vinden från kusten fick fäste. Det gick inte särskilt fort bitvis.
Allt eftersom blev vägen finare, det blev mer dolt för vinden och miljön blev vackrare.

Men för att nå dit var det först drygt 4 km klättring med en snittlutning på 7%.

Nu blev det alltså allt vackrare och efter den första klättringen var det ca 4 minuter utförslöpa innan det bar uppför igen.
4 km till med klättring, men nu var alltså miljön finare, och det blåste mindre. Ja, sedan var det inte riktigt lika brant, bara 6% här.
Kroppen kändes helt okej och jag hade inte ont alls. Nu körde jag aldrig riktigt hårt utan låg konstant kring övre delen av pulszon 3 och i bland lägre delen av pulszon 4 och effekten kring 300 watt.
Mest njöt jag faktiskt av fint väder, bra vägar, fin miljö och att jag kunde och fick cykla. Efter ytterligare lite klättring bar det så utför och fram till korsningen där du svänger höger. Cyklar du den vanliga vägen till Santa Lucia kommer du från vänster i denna korsning.
Nu hade jag tagit det mesta av klättringen för idag. I alla fall av den mer ihållande arten.
Santa Lucia i fjärran, men vips var jag förbi.
Just ja. Hade glömt att det fortsatte uppför till San Bartolome. Nu ca 5 km med 5% snittlutning. För mig går det någon typ av gräns vid 6-7 procent då det börjar kännas ganska så jobbigt. 5% är något annat, och det rullade på fint.

Ja då var jag framme och hade San Bartolome till höger, men valde att svänga vänster mot Fataga och åter mot Playa del Ingles. Någon km uppför där det är ganska så brant och sedan bar det utför.

Jag svischade på bra utför och passade också på att träna på tekniken som skulle kunna vara mycket bättre. Jag tyckte att jag höll ett ganska bra tempo, även om jag inte pressade mig. Så vips rullar en MTB-cyklist om och han bemödade sig inte ens att ta svängarna "som man ska". Jag var inte så snabb som jag trodde alltså. Det visade sig ändå att jag aldrig cyklat fortare utför denna väg, men ändå långsam. Ja, du ser hur det är. Finns klara förbättringsmöjligheter.

Ja, det går sedan mest utför ned till Playa del Ingles. Det är dock två fina knäppor innan utsiktsplatsen bortanför Fataga.

Först ca 2 km med ca 4 procents lutning, sedan en km lite utför och avslutningen upp till toppen är 1,3 km med i snitt 7% lutning. Här tryckte jag på utan att maxa. Det slutade dock ändå med att jag nådde upp i pulszon fem i slutet av klättringen.

Jag har ju inte känt mig särskilt bra de senaste dagarna utan mest tung och gammal. Det var därför positivt att jag tog denna klättring klart snabbare än mitt förra rekord. Då maxade jag dessutom och hade bara cyklat en timme. Nu hade jag lite sparat och cyklat länge. Ja, lite självförtroende kanske är tillbaka. Kan behövas.
Framme i Maspalomas hade det gått alldeles för lite tid. Mitt mål för dagen var 5 timmar och då saknades ca 1,5 timmar. Det blev därför först cykling till Ayaguares, vilket innebär slakmotan du cyklar om du tar turen runt MontLeon. 8,5 km med i snitt 3% uppför. Medvind i dag, så det gick väldigt lätt och snabbt. Det tråkiga var då att utförslöpan när jag vände tillbaka samma väg inte blev lika rolig, så jag tog det lugnt där.

Vid hotellet igen saknades det ca 20 km för att nå 5 timmar så jag åkte efter kusten till avtagsvägen mot Soria och tillbaka. Tryckte lite i de korta knixarna, men tog det ändå ganska så lugnt.

Ja, så var jag i mål efter drygt 13 mil och exakt 5 timmars trevlig cykling. Normaliserad effekt något lägre än på övriga långrundor denna vecka (250 watt). Dessutom jämnare effektkurva, vilket förhoppningsvis gör att benen är hyfsat fräscha i morgon. En timme i sträck på i snitt ca 300 watt, men i övrigt lugnare förutom några korta hårdkörningar. Vi lägger också ytterligare drygt 2000 höjdmeter till kontot.

Efter cyklingen hade lunchen på hotellet stängt, men fortfarande var snackbaren öppen. Jag insåg att jag inte druckit mycket under rundan och endast ätit en bar på fem timmar. Dessutom vatten i flaskorna. Jag tänkte att jag gjort rätt för två hamburgare och så blev det. Till det några liter pepsi-light och enorma mängder kaffe. Detta intogs vid 15.30, så efter det har det blivit dusch, lite arbete, slappande och stretching.

Middag blir det nog vid åtta. Om kroppen reagerar bra på dagens träning väntar en fortsättning i morgon.