lördag 21 april 2018

Säsongspremiär nere i Götene gav framtidshopp

Uppstigning redan 06.00 i dag då jag alltid behöver många timmar för att väcka kroppen. Starten skulle gå 09.38.

Fixande, trixande och lite intag av kost. Sedan uppvärmning på trainern och därefter ut med cykel och tillbehör till bilen.

I dag var det verkligen en cykelfest som det står på affischerna. Många snabba och rappa cyklister och dessutom många fler som "bara" cyklar för att det är skoj.

Två tävlingar i dag. Först hade vi tempoloppet som jag deltog i, men det arrangerades också ett linjelopp. Sedan dessutom ett motionslopp. Många laddade cyklister alltså.

Vår tidiga start berodde förstås på detta. Ska du rymma tre olika lopp som alla har gemensam målgång är det en hel del logistik.

Efter gårdagens storm valde jag att gå ned på storlek på framhjulet i dag. Så här i efterhand hade det inte behövts och några sekunder förlorade jag nog här.

Ja, hur som helst många trevliga samtal före loppet, uppvärmning och sedan var det dags. Det brukar alltid vara 1 minut mellan starterna, men i dag endast 30 sekunder. Det innebar att det blev väldigt tight för många då dessutom alla cyklar skulle mätas i startfållan.

Men jag han, och det kanske var bra att det inte fanns så mycket tid att fundera.

Fredrik Wikström från Cykloteket Racing team startade före mig idag. Han är snabb och stark, Tidigare år har jag dock kört ikapp honom om han startat före mig. Jag har förstått att han är starkare i år och dessutom vore det ju underligt om mina skador och sjukdomar inte fått konsekvenser.

Bakom mig startade Patrik Boström som ofta är starkast av alla. Han har plusstatistik mot mig och vanligen är jag 10-15 sekunder efter i mål. Jag har dock varit före några gånger.

Idag satte jag en rimlig målsättning med att jag inte skulle tappa på Fredrik och helst ta några sekunder. Sedan hoppades jag på att Patrik inte skulle köra om mig allt för tidigt. Om detta lyckades skulle det nog bli ett okej lopp.

Jag rullade igång med ca 30 watt lägre än vad jag brukar, då min bedömning var att det är ungefär vad jag tappat av all utebliven träning. Två km platt och sedan 6 km där det mest gick uppför, men ofta inte särskilt brant. Jag rullade kontrollerat och var noga med att inte bränna ut för mycket.

Vid vändningen hade jag tagit en hel del på Fredrik och kanske tappat 10 sekunder på Patrik. Helt okej.

Direkt efter vändningen blev det dock problem då jag snabbt körde ikapp en bil med släp. Här var det brant utför och jag fick bromsa länge och väl. Här rann det bort ganska så mycket tid och jag märkte hur jag tappade på Fredrik.

När det planade ut fick jag åter trycka på det jag ville. Men efter några kilometer var jag ikapp bilen igen. Den avvaktade bakom en annan cyklist och nu fick jag först bromsa för att sedan mata om bilen och cyklisten.

Kort därefter är Patrik i kapp mig. Jag släpper de 25 meter du behöver göra vid omkörning innan jag börjar mata på igen.

Jag håller avståndet till en av de sista rondellerna då vi båda ska om en epa. Patrik tar den på utsidan och när jag sedan ska köra om tvärsvänger den och jag åker ned i gruset för att undvika att köra ihop. Ingen fara, men jag tappar på Patrik.

Därefter flyter det bättre igen.

Så bara två kilometer kvar och vi söker oss in mot centrum där vägarna är avstängda så vi ska ta oss ända in i absoluta centrum av Götene.

Jag matar på för att försöka minska avståndet till Fredrik och det går ok.

Kullersten på slutet och alldeles framför kommunhuset når jag mållinjen.

I mål kan jag konstatera att det i dag saknades ungefär 10% effekt vilket var rimligt utifrån hur senaste månaden sett ut. En snittfart på 43,5 km/h var lägre än vanligt. Men att jag ändå höll hyfsat okej visar att grundformen ändå finns där.

Sedan kan jag konstatera att jag aldrig fick övertala mig själv att pressa mig mer i dag. Ett tydligt tecken på en passiv hållning, så även här finns förhoppningsvis mer framöver. Ja, sedan rann det några sekunder med alla stopp på tillbakavägen. Men i mål var jag ändå nöjd. Hyfsad fart och ingen smärta i ryggen under loppet.

Jag insåg att jag var långsammare än vanligt, men hade en förhoppning om topp 5.

Det blev lång väntan på resultatet, men när det kom var det över förväntan.

Patrik Boström från CK Fix (Skåne) segrade och han är alltid svår. Tvåa Glenn Dahl från CK Sundet (Göteborg). På tredje plats Tomas Åström från Vännäs CK (Västerbotten). Fyra Fredrik Wikström från Cykloteket Racing Team (Stockholm).

Att få stiga upp på pallen även detta tempolopp var riktigt skoj. I vanliga fall satsar jag alltid på det, men idag trodde jag nog inte det var möjligt.

Om nu kroppen reagerar bra på detta blir det intressant att se om jag kan öka kapaciteten till kommande tempolopp och då prestera den effekt jag gjort tidigare under försäsongen. Det lär behövas om jag ska kunna konkurrera på SM när alla cyklister är på plats.

Nu vila och så får vi se om ryggen är okej i morgon bitti. I sådana fall är planen att köra linjeloppet i Kinnekulle. Blir det start lär det nog märkas ännu mer att jag inte fått kvalitetsträning på slutet då det kommer att krävas rejält med tid på max. Det är nämligen 3 varv på en 30 km lång bana där varje varv avslutas med en 2,5 km lång brant klättring. Det ser ut att bli ca 80 stycken som startar samtidigt med mig, och det blir intressant att se hur det känns.

4 kommentarer:

  1. Grattis Tomas! Så djäkla bra fortsatt skitfiske då! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, över förväntan. Blir svårare i morgon, men vi gör vad vi kan.

      Radera
  2. Får man ha olika stora hjul? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är det senaste. Går fortare då...

      Radera